English version
VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

5.1. AZ OPERATÍV PROGRAM VÉGREHAJTÁSA : MENEDZSMENT

5.2. MONITORING ÉS ÉRTÉKELÉS

5.3. PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁS ÉS ELLENŐRZÉS

5.4. INFORMÁCIÓ ÉS NYILVÁNOSSÁG BIZTOSÍTÁSA

5.5. HORIZONTÁLIS ELVEK ? KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG ÉS ESÉLYEGYENLŐSÉG

5.6. AZ ELEKTRONIKUS ADATKÖZLÉSRE VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK A BIZOTTSÁG ÉS A TAGÁLLAM KÖZÖTT

6. PÉNZÜGYI KERETEK

7. AZ ÉAOP PARTNERSÉGI EGYEZTETÉSE

8. AZ ÉAOP ÉRTÉKELÉSE

Az EAOP -hoz csatolt MELLÉKLETEK

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ | 5.1. AZ OPERATÍV PROGRAM VÉGREHAJTÁSA : MENEDZSMENT | 5.2. MONITORING ÉS ÉRTÉKELÉS | 5.3. PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁS ÉS ELLENŐRZÉS | 5.4. INFORMÁCIÓ ÉS NYILVÁNOSSÁG BIZTOSÍTÁSA | 5.5. HORIZONTÁLIS ELVEK ? KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG ÉS ESÉLYEGYENLŐSÉG | 5.6. AZ ELEKTRONIKUS ADATKÖZLÉSRE VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK A BIZOTTSÁG ÉS A TAGÁLLAM KÖZÖTT | 6. PÉNZÜGYI KERETEK | 7. AZ ÉAOP PARTNERSÉGI EGYEZTETÉSE | 8. AZ ÉAOP ÉRTÉKELÉSE | Az EAOP -hoz csatolt MELLÉKLETEK  

7. AZ ÉAOP PARTNERSÉGI EGYEZTETÉSE

Az Észak-Alföldi Operatív Program az Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. (ÉARFÜ Kht.) tervezésében, az Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács (ÉARFT) jóváhagyásával került megfogalmazásra és elfogadásra.

A régióban lévő szakmai szervezetek, társadalmi-gazdasági partnerek szakértőinek szaktudását indokoltnak és szükségesnek látta az ÉARFÜ Kht. bevonni a tervezési folyamatba, ezért 2004. őszén az országos tervezési munkához igazodva létrehozta a „Virtuális Tervezői Hálózatot”, melynek keretében közel 120 szakember segítette a tervezést és vett részt a munkaanyagok elkészítésében, valamint az országos tervezési dokumentumok véleményezésében. A „Virtuális Tervezői Hálózat” 8 Tematikus Munkacsoport (TMCS) keretében végezte a munkát. A munkavégzés alapját egyrészt az Ügynökség honlapján kialakított tervezői munkafelület, másrészt a munka végzéséhez igazodó TMCS-ülések képezték.
Az 1076/2004. Kormányhatározatnak megfelelően, létrejött a Regionális Munkacsoport (RMCS) is a régióban, amely a régió társadalmi, gazdasági partnerei, és a tudomány képviselőinek részvételével biztosította a partnerségi folyamatok érvényesülését a tervezési folyamatban. Az RMCS minden tanácsülés előtt szakmailag véleményezte az elkészült dokumentumokat.

A tervezési folyamat első lépését a régió helyzetelemzésének és SWOT analízisének elkészítése jelentette. Ezzel párhuzamosan – az országos elvárásoknak és időütemezésnek megfelelve – megindult a stratégiai program elkészítése, mely a régió teljes körű helyzetelemzésében feltárt valamennyi probléma megoldására meghatározott beavatkozási irányokat. Ezt követően – a rendszeres ágazati egyeztetések eredményeként – meghatározásra, illetve pontosításra kerültek az Észak-Alföldi Operatív Program tartalmi elemei, forrásallokációja és indikátor-rendszere.

Az Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács felhatalmazása alapján az ÉARFÜ Kht. végezte az Észak-Alföldi Operatív Program társadalmi-szakmai egyeztetését. Az ÉARFÜ Kht. a tervezési dokumentumok (helyzetelemzés, stratégiai program és ÉAOP) társadalmasítása érdekében folyamatos, rendszeresen ismétlődő és széleskörű rendszeres partnerségi együttműködést kezdeményezett a régióban. Ez jelentette a tervezési munkába bevont TMCS és RMCS szakértőkön kívül, kistérségi (27 kistérségben) és megyei (3 megyeszékhelyen) egyeztető fórumok megrendezését (széles meghívotti körrel, például önkormányzatok, kistérségi társulások, gazdasági szervezetek, civilek, szakmai intézmények stb.), ágazati egyeztetések megtartását (régión belüli ágazati szervezetekkel, intézményekkel tematikusan), civil egyeztető fórum megszervezését. A partnerségi egyeztetések rendszeresen ismétlődtek, az ÉARFÜ Kht. a tervezési dokumentumok minden munkaanyagát véleményezésre bocsátotta a regionális szereplők számára.

A partnerségi egyeztetések sorából az alábbiakban az ÉAOP társadalmasításának menetét mutatjuk be:

  • Az ÉAOP munkaanyaga 2006. április első felében kiküldésre került az érintett szakmai-társadalmi szereplőknek. Az írásos vélemények, javaslatok beérkezési határideje 2006. május 15. volt.
  • Ezzel párhuzamosan, április-május hónapokban megindultak a térségi egyeztetések, melyek keretében 27 kistérségi és 3 megyei fórumon lehetőség nyílt a régiós szereplők számára az ÉAOP-pal kapcsolatos vélemények, javaslatok megfogalmazására.
  • 2006. április-május hónapban sor került a régión belüli szakmai-ágazati egyeztetésekre is, melyek keretében a különböző ágazatok képviselői egyes tématerületeknek megfelelően (például gazdaságfejlesztés, turizmus, agrárium, egészségügy stb.) véleményezték a regionális operatív programot.
  • 2006 májusától folyamatos volt az egyeztetés az SKV és az ex-ante értékelést végző szakértőkkel, javaslataik, véleményeik folyamatosan beépítésre kerültek az ÉAOP-ba.
  • 2006. július és szeptember hónapok során, összesen két alkalommal került sor egyeztetésre az Észak-alföldi régió és az EU Bizottság delegációi között az ÉAOP tartalmáról.
  • 2006. októberében megtörtént az ÉAOP ágazatok általi véleményezése, a vélemények, javaslatok beépítése.
  • Folyamatosan zajlottak a régiós-ágazati egyeztetések a tevékenységek lehatárolásával kapcsolatban.
  • Az ÉAOP egyeztetési munkaanyagai széleskörű társadalmi véleményezés céljából több alkalommal felkerültek az Észak-alföldi régió honlapjára. A beérkezett vélemények feldolgozása folyamatosan zajlott.

Az Észak-Alföldi Operatív Program társadalmasításáról sajtóanyag jelent meg az Észak-alföldi régió Regionális Hírlevelének 2006. áprilisi számában, a 3 megyei napilapban, a helyi lapokban, valamint három riport hangzott el a Kapocs regionális magazinműsor 2006. áprilisi és májusi adásában, ami a régió mindhárom megyéjében havi két alkalommal került sugárzásra, továbbá a helyi televíziók több alkalommal jelen voltak a rendezvényeken.
Az ÉAOP társadalmasításáról szóló információk, a rendezvények helyszínei megtalálhatók voltak az Észak-alföldi régió honlapján, valamint elektronikus sajtóközleményként megkapta a régió valamennyi megyei, kistérségi, illetve település szintű médiája. Az NFT Házhoz Jön programban dolgozó tanácsadók információnyújtással és a kistérségekkel való folyamatos kommunikációval segítették a rendezvények és az elkészült dokumentumok népszerűsítését.

Az ÉARFÜ Kht. által szervezett társadalmi egyeztetéseken kívül 2006. októberében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (továbbiakban: NFÜ) is országos társadalmi egyeztetést kezdett az ÚMFT operatív programjaihoz kapcsolódóan.

Az operatív programokat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2006. október 16-án bocsátotta társadalmi egyeztetésre, egyidejűleg azzal, hogy mind a 15 programot elérhetővé tette a honlapon, a www.nfh.hu oldalon. Társadalmi vitára 14 operatív program került, a Végrehajtás operatív programot kivéve az összes. A véleményeket november 8-ig fogadta be az NFÜ.

A partnerségi egyeztetés módszertana az Új Magyarország Fejlesztési Terv vitája során alkalmazott eszközökön alapult. Az NFÜ mintegy 4000 partnerszervezetet – köztük szakmai, érdekképviseleti és civil szervezeteket, a gazdaság és a tudományos élet képviselőit – kért fel közvetlenül postai vagy elektronikus levélben, az egyeztetésben való részvételre. A társadalmi vita nyitott volt, hiszen az NFÜ honlapjáról bárki letölthette az operatív programokat a hozzájuk tartozó kérdőívvel együtt, és véleményét az operatív programonként létrehozott e-mail címre elküldhette.

Az egyeztetés bázisát egy elektronikus, strukturált kérdőív adta, amely technikailag megkönnyítette a beérkező vélemények feldolgozását és beépítését. Összesen csaknem 1350 szervezet juttatta el véleményét az elektronikus kérdőívek segítségével, valamint esszé formájában, amelyek az átláthatóság érdekében bárki számára megtekinthetők voltak a honlapon. A legtöbb vélemény – közel 350 – a Társadalmi megújulás operatív programra, 150 a Közlekedés operatív programra érkezett.

Az NFÜ ezen felül mind az ágazati, mind a regionális operatív programok megvitatására egyeztető fórumsorozatot szervezett az érintett tárcák képviselőinek és a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület illetékes tagjának részvételével. A fórumokra meghívott szervezetek körét az a közel 4000 partnerszervezetet számláló adatbázis szolgáltatta, amely valamennyi tervezési egység – minisztériumok, országos hatáskörű hivatalok és a regionális fejlesztési tanácsok – partnereit foglalja össze. Az egyes ágazati vitafórumokra kb. 20-25, a téma szempontjából meghatározó véleményformáló szociális, szakmai, tudományos és civil szervezet kapott meghívót. Az egyeztető fórumok időpontjait a honlapon feltüntettük, és azon szervezetek jelentkezését is elfogadtuk, amelyek meghívót előzetesen nem kaptak. A közel 2 órásra tervezett beszélgetések mindegyikéről készült szerkesztett emlékeztető, amely az NFÜ honlapján ugyancsak elérhető. Az egyes operatív programokat a kiemelt makrofórumok, többek között az Országos Érdekegyeztető Tanács – amelynek a döntés-előkészítő Nemzeti Fejlesztési Bizottságával az NFÜ rendszeresen ülésezik –, a Gazdasági és Szociális Tanács, a Magyar Tudományos Akadémia, az Országos Környezetvédelmi Tanács, az Országos Területfejlesztési Tanács, valamint a 2006. szeptember 5-én megalakult Nemzeti Fejlesztési Tanács is napirendjére tűzte. A regionális operatív programok megvitatására a regionális fejlesztési tanácsok ülésein került sor a régióközpontokban. A tanácsüléseken elhangzott véleményeket, javaslatokat hangfelvétel rögzíti, az elkészült jegyzőkönyvek a honlapról letölthetők voltak. Az ágazati regionális és makrofórumok mellett a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület folyamatosan egyeztetett az operatív programok tartalmi elemeit illetően.

A határidőig beérkezett valamennyi véleményt táblázatos formában, az adott operatív program struktúrájának megfelelően dolgozta fel az NFÜ.  Az így elkészült táblázatokban található hozzászólásokhoz az adott témáért felelős tervezési egységek készítették el a választervezeteiket, feltüntetve, hogy a javaslat elfogadott, elutasított, vagy részben befogadható-e. Az egyes javaslatok végleges sorsát mind az ágazati, mind a regionális operatív programok esetében először az Operatív Program Tárcaközi Koordinációs Bizottságok tárgyalták meg, majd a Tervezési Operatív Bizottság döntött.

A beérkezett vélemények és javaslatok elbírálását követően a véleményező szervezetek személyre szóló válaszleveleket kaptak.

A társadalmi egyeztetéseken beérkezett véleményeket minden esetben rendszerezetten értékeltük, megvizsgáltuk, hogy a beérkezett vélemények szakmailag indokolt módosításokat javasoltak-e. Amennyiben a javaslatok szakmailag indokoltak voltak és nem ütköztek jogszabállyal, előírásokkal, ágazati lehatárolások során történt megegyezésekkel, átvezetésre kerültek. Amennyiben a javaslatok elutasításra kerültek, az elutasítás indoklása feltüntetésre került.
A társadalmi egyeztetések véleményei alapján átfogalmazásra került a célrendszer, módosítás történt a forrásallokációban a gazdaságfejlesztési prioritás javára, valamint módosultak az egyes prioritások beavatkozási területei, különösen a turizmus, a gazdaságfejlesztés és a környezetvédelem területén.
A társadalmi egyeztetések során beérkezett és értékelt vélemények rendszeresen tanácsi előterjesztés formájában az ÉARFT elé kerültek elfogadás céljából.

Az ex-ante és SKV értékelés megállapításainak átvezetése mellett, a társadalmasítás időszakában beérkezett vélemények hatására, az alábbi jelentősebb változások történtek az operatív programban:

  • Az operatív program által támogatott beavatkozások közé bekerült a belterületi belvízrendezés, az aktív, mozgásgazdag életvitelt kiszolgáló többfunkciós közösségi terek infrastrukturális fejlesztése, a bölcsődék létrehozása, infrastrukturális fejlesztése;
  • a véleményeket figyelembe véve az ÉARFT 2006. november 17-i ülésén a forrásallokáció módosítása mellett döntött, 2 %-kal megnövelte a gazdaság működési feltételeinek javítása c. prioritásra fordítható összeget;
  • pontosult az ÉAOP indikátorrendszere.

Fentiek alapján elmondható, hogy a készülő program a régió szakmai és társadalmi szereplőinek széles körű együttműködése révén öltött végleges formát, mely alapot ad az operatív program legitimációjának.