Az Észak-alföldi Operatív Program (továbbiakban: ÉAOP) a 6 magyar konvergencia-régió egyikeként elsősorban az Új Magyarország Fejlesztési Terv 5. Területfejlesztés prioritásának megvalósítását támogatja. A régió 2007-2013-as időszakra szóló fejlesztési szükségleteit ugyanakkor a régió programja és az ágazati operatív programok együttesen képesek kielégíteni.
Az operatív program az Európai Unió újrafogalmazott lisszaboni stratégiáját strukturális célokká transzformáló Integrált Irányelvek mikro- és makrogazdasági célkitűzéseit mind és a foglalkoztatási célok nagy részét (foglalkoztatási eszközök fejlesztése, befogadó piac biztosítása, piaci megfelelés, az oktatás-képzés a piaci igényeknek való megfeleltetése) támogatja. A régió fejlesztési céljai összhangban állnak a Sikeres Magyarország megteremtését célul kitűző Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció, valamint a kiegyensúlyozott területi fejlődést megcélzó Országos Területfejlesztési Koncepció stratégiai céljaival. Az ÚMFT-ben nevesített horizontális célok közvetlenül vagy közvetve mind megjelennek az operatív program struktúrájában.
A program beépíti a környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság és a kohézió elvét stratégiájába, s azok elérését közvetlenül is szolgálja.
Figyelembe véve a helyzetelemzésben feltárt problémákat, területi különbségeket és sajátosságokat, valamint a fent említett dokumentumokban foglalt területfejlesztési célokat és prioritásokat, az Észak-alföldi Operatív Program hosszú távú átfogó célja:
Az Észak-alföldi régió természeti és társadalmi értékeire, településhálózati sajátosságaira építve a regionális versenyképesség erősítése, valamint a régión belüli területi különbségek csökkentése
A 2007-2013 közötti programozási időszakban reális célként a fejlettségi differenciák növekedésének megállítása fogalmazható meg. Ennek megfelelően jelen program stratégiai célkitűzése az Észak-alföldi régió leszakadásának megállítása, azaz a régiónak az országos növekedési pályán való tartása, annak érdekében, hogy a későbbiekben elindulhasson egy felzárkózási folyamat.
A stratégiai cél elérése érdekében három specifikus cél került meghatározásra:
Specifikus cél |
Indikátor |
A régió kis- és középvállalkozói szektorának megerősítése |
A vállalati szektor által előállított bruttó hozzáadott érték reálértékének változása (%)
Az 1000 főre jutó regisztrált kis- és középvállalkozások száma (db)
Meghatározott foglalkoztatott és árbevételi kategóriákba tartozó KKV-k aránya (%) |
A helyi szintű közlekedési kapcsolatok javítása |
A legjobb és a legrosszabb elérhetőségi kategóriákba tartozó kistérségek számának hányadosa
Az elérési idő csökkenése a támogatásból felújított útszakaszokon 10 km úthosszra vetítve (%)
A támogatásban részesülő projektek eredményeként a közösségi közlekedést igénybe vevők számának változása (%)
A helyi közösségi közlekedést igénybe vevők száma (ezer fő) |
A turizmus jövedelemtermelő képességének javítása |
Szálláshely szolgáltatás, vendéglátás gazdasági ágban a bruttó hozzáadott érték reálértéke (millió Ft)
Kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma (db) |
Az épített és társadalmi környezet által kínált életminőség javítása |
Az életminőséget tükröző több tényezős mutató változása
A támogatásból korszerűsített intézmények által érintett lakosság száma (fő)
A rehabilitált városi terület lakossága (fő) |
Az operatív programok beavatkozásainak hatékonyságát, az egymást erősítő fejlesztések integrált megvalósítása zászlóshajó projektként segíti például:
? A tudás – esély
? Hét versenyképességi pólussal
? Vállalkozásfejlesztés
? XXI. századi iskola
? Tiszta környezet
? Leszakadó térségek felzárkóztatása
Fejlesztések
Az ÉAOP stratégiája és az egyes területek közötti forrásmegosztás az EU előírásainak megfelelően lebonyolított partnerségi egyeztetések eredményeképpen került véglegesítésre.
2004-es áron, 265 Ft/euróval számolva, 15 %-os kormányzati társfinanszírozás figyelembevételével
Prioritási tengelyek és főbb beavatkozások |
Támogatási összeg |
MFt |
% |
- A gazdaság működési feltételeinek javítása
1.1. Kistérségi és helyi jelentőségű ipari területek fejlesztése
1.2. Helyi gazdasági szereplők működési hatékonyságának növelése, együttműködéseinek elősegítése
1.3. Alap- és emeltszintű tanácsadás |
38.989,94 |
14,46% |
A regionális és helyi jelentőségű közlekedési infrastruktúra fejlesztése
2.1. Regionális és helyi jelentőségű közúti közlekedési infrastruktúra fejlesztése
2.2. Integrált közösségi közlekedési rendszerek kialakítása és fejlesztése |
49.387,26 |
18,32% |
A turisztikai potenciál erősítése
3.1. Versenyképes turisztikai termék- és attrakciófejlesztés
3.2. A turizmus fogadási feltételeinek javítása
3.3. Turisztikai szervezeti és működési feltételek javítása |
57.185,25 |
21,21% |
Város- és térségfejlesztés
4.1. Városfejlesztés
4.2. Közösségi és humán közszolgáltatások infrastruktúrájának fejlesztése
4.3. Térségi és települési természet- és környezetvédelmi fejlesztések
4.4. A régiós civil szervezetek társadalmi szerepvállalásának növelése, együttműködéseinek megerősítése |
114.370,50 |
42,42% |
Technikai segítségnyújtás
|
9.707,04 |
3,6% |
Összesen: |
269.640,00 |
100,0 % |
A programnak a vonatkozó rendeleteknek megfelelő, folyó áras támogatási összegei a Pénzügyi fejezetben találhatók.
Partnerség
Az Európai Bizottság a vele folytatott informális megbeszéléseken kérte a lisszaboni stratégiával, CSG-vel, ÚMFT-vel és SKV-val való konzisztencia erősítését. Ennek megvalósítása folyamatos.
A program elkészítése folyamán széles körű egyeztetésen esett át, mely kétirányú volt. Jelentette egyrészt a régión belüli konzultációkat, másrészt az egyes minisztériumokkal a ROP és az ágazati operatív programok tartalmi elemeire vonatkozóan megtett egyeztetéseket egyaránt. A program hozzájárul a debreceni fejlesztési pólus program sikeres megvalósításához. A partnerségi folyamat lezárását követően a beérkezett észrevételeket a tervezők folyamatosan figyelembe vették és beépítették.
Rövidítések magyarázata
Az Észak-alföldi Operatív Programban, valamint a kapcsolódó Intézkedési és Tevékenységi tervben előforduló rövidítések magyarázata:
CSG |
“Community Strategic Guidelines” – Közösségi Stratégiai Iránymutatások |
ÉAOP |
Észak-Alföldi Operatív Program |
ÉARFT |
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács |
ÉARFÜ Kht. |
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. |
EHA |
Európai Halászati Alap |
EMVA |
Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap |
EPO |
“European Patent Office” – Európai Szabadalmi Hivatal |
ERFA |
Európai Regionális Fejlesztési Alap |
ESZA |
Európai Szociális Alap |
EU |
Európai Unió |
GDP |
“Gross Domestic Product” – Bruttó Hazai Termék |
GOP |
Gazdasági Operatív Program |
IH |
Irányító Hatóság |
IKT |
Információs és Kommunikációs Technológia (angolul: ICT) |
IT |
Információ-technológia |
ITC |
“Information and Telecommunication” – Információ és Telekommunikáció |
K+F |
Kutatás és fejlesztés |
KEOP |
Környezeti és Energetikai Operatív Program |
KKV |
Kis- és középvállalkozások |
KÖZOP |
Közlekedés Operatív Program |
KSH |
Központi Statisztikai Hivatal |
KSZ |
Közreműködő Szervezet |
LE |
Lakosegyenérték |
NAP |
Nemzeti Akció Program |
NFT |
Nemzeti Fejlesztési Terv |
OFA |
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány |
OFK |
Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció |
OP |
Operatív Program |
OTK |
Országos Területfejlesztési Koncepció |
ROP |
Regionális Operatív Program |
SKV |
Stratégiai Környezeti Vizsgálat |
SOP |
“Sectoral Operative Programme” – Ágazati Operatív program |
SWOT |
“Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats” – Gyengeségek, Erősségek, Lehetőségek, Veszélyek elemzési módszere |
TA |
“Technical Assistance” – Technikai Segítségnyújtás |
TAMOP |
Társadalmi Megújulás Operatív Program |
TEN |
“Trans-European Network” – Transz-európai (közlekedési) hálózat |
TIOP |
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program |
TISZK |
Térségi Integrált Szakképző Központ |
ÚMFT |
Új Magyarország Fejlesztési Terv |
VOP |
Végrehajtás Operatív Program |
VTT |
Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése |
|