English version
VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

5.1. AZ OPERATÍV PROGRAM VÉGREHAJTÁSA : MENEDZSMENT

5.2. MONITORING ÉS ÉRTÉKELÉS

5.3. PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁS ÉS ELLENŐRZÉS

5.4. INFORMÁCIÓ ÉS NYILVÁNOSSÁG BIZTOSÍTÁSA

5.5. HORIZONTÁLIS ELVEK ? KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG ÉS ESÉLYEGYENLŐSÉG

5.6. AZ ELEKTRONIKUS ADATKÖZLÉSRE VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK A BIZOTTSÁG ÉS A TAGÁLLAM KÖZÖTT

6. PÉNZÜGYI KERETEK

7. AZ ÉAOP PARTNERSÉGI EGYEZTETÉSE

8. AZ ÉAOP ÉRTÉKELÉSE

Az EAOP -hoz csatolt MELLÉKLETEK

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ | 5.1. AZ OPERATÍV PROGRAM VÉGREHAJTÁSA : MENEDZSMENT | 5.2. MONITORING ÉS ÉRTÉKELÉS | 5.3. PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁS ÉS ELLENŐRZÉS | 5.4. INFORMÁCIÓ ÉS NYILVÁNOSSÁG BIZTOSÍTÁSA | 5.5. HORIZONTÁLIS ELVEK ? KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG ÉS ESÉLYEGYENLŐSÉG | 5.6. AZ ELEKTRONIKUS ADATKÖZLÉSRE VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK A BIZOTTSÁG ÉS A TAGÁLLAM KÖZÖTT | 6. PÉNZÜGYI KERETEK | 7. AZ ÉAOP PARTNERSÉGI EGYEZTETÉSE | 8. AZ ÉAOP ÉRTÉKELÉSE | Az EAOP -hoz csatolt MELLÉKLETEK  

5.3. PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁS ÉS ELLENŐRZÉS

5.3.1. IGAZOLÓ HATÓSÁG FELADATAI
5.3.1.1 Az igazoló hatóság felépítése
A strukturális alapokból és a Kohéziós Alapból támogatott fejlesztések megvalósítására szolgáló operatív programok igazoló hatósága a Pénzügyminisztérium. Az igazoló hatósági feladatok ellátása az előző programozási időszak kifizető hatósági szervezetére és gyakorlatára épül.
Az igazoló hatóság a következő feladatokat látja el:

  • átutalások fogadása az Európai Bizottságtól;
  • az uniós hozzájárulások átutalása a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek a vonatkozó fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlájára;
  • a költségnyilatkozatok és átutalás igénylések elkészítése, igazolása és benyújtása a Bizottsághoz;
  • annak igazolása, hogy a költségnyilatkozat pontos, megbízható számviteli rendszerekből származik és ellenőrizhető bizonylatokon alapul, továbbá, hogy az igazolt költségek megfelelnek az alkalmazandó közösségi és nemzeti szabályoknak, és a programra alkalmazandó kritériumokkal összhangban finanszírozás céljából kiválasztott, valamint a közösségi és nemzeti szabályoknak megfelelő műveletek tekintetében merültek fel;
  • igazolás céljából az ellenőrzési hatóság által vagy annak hatáskörében elvégzett valamennyi ellenőrzés eredményének figyelembevétele;
  • a költségek megfelelőségének ellenőrzése érdekében saját hatáskörében kockázatelemzésen alapuló mintavétel alapján, tényfeltáró vizsgálat és tényfeltáró látogatás elvégzése a pénzügyi lebonyolításban résztvevő szervezeteknél
  • az átutalások fogadására szolgáló kincstári számlák forgalmáról, a követelésekről és a kötelezettségekről számviteli nyilvántartás vezetése;
  • a visszafizetendő, valamint az adott művelethez történő hozzájárulás egészének vagy egy részének visszavonásából eredő összegek nyilvántartása;
  • az adminisztratív hibák, valamint az operatív program megvalósítása során bekövetkezett szabálytalanságok következtében szükségessé váló pénzügyi korrekciók végrehajtása, a visszafizetett uniós hozzájárulások Európai Bizottság felé történő elszámolása;
  • az adott pénzügyi évre, valamint a következő pénzügyi évre vonatkozó, előrelátható átutalási igénylésekkel kapcsolatos előrejelzések megküldése az Európai Bizottság részére minden évben legkésőbb április végéig.

5.3.2. PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁS SZABÁLYAI
5.3.2.1 Az IH felelőssége:

  • Az Irányító Hatóság felel az Operatív Programnak a megbízható pénzügyi gazdálkodás elvével összhangban történő irányításáért és végrehajtásáért.
  • Az IH a kedvezményezettek elszámolásainak befogadását, feldolgozását és ellenőrzését közreműködő szervezetre – amennyiben van KSZ – delegálja.
  • Az IH a delegált feladatok ellátását folyamatosan nyomon követi.
  • Az IH biztosítja, hogy igazolás céljából az igazoló hatóság kellő információval rendelkezzen az operatív program végrehajtása során felmerült költségekkel kapcsolatban folytatott eljárásokról, továbbá a közreműködő szervezet hitelesítési jelentésének ellenjegyzésével nyilatkozik az igazoló hatóság felé az általa delegált feladatokat ellátó közreműködő szervezet által alkalmazott eljárások uniós és hazai előírásokkal való összhangjáról. Az irányító hatóság gondoskodik a költségnyilatkozat és a kapcsolódó hitelesítési jelentés igazoló hatóság részére történő benyújtásáról.

5.3.2.2 A KSz felelőssége:

  • A közreműködő szervezet felelős az irányító hatóság által delegált feladatok uniós és hazai előírásokkal összhangban való ellátásáért.
  • A közreműködő szervezet gondoskodik az Operatív Program keretében jóváhagyott projektek uniós és hazai előírásokkal összhangban történő végrehajtásának ellenőrzéséről.
  • A közreműködő szervezet gondoskodik a kedvezményezett elszámolásainak befogadásáról, feldolgozásáról és folyamatba épített ellenőrzéséről, valamint kockázatelemzés alapján, helyszíni ellenőrzés lefolytatásáról, és az elvégzett ellenőrzéseknek hitelesítési jelentésben való összegzéséről az irányító hatóság és az igazoló hatóság tájékoztatása céljából. A KSz gondoskodik a támogatásoknak kedvezményezettek részére történő kifizetéséről.


5.3.3. KEDVEZMÉNYEZETT RÉSZÉRE TÖRTÉNŐ KIFIZETÉS FOLYAMATA

A kedvezményezett a projekt megvalósítása során keletkezett számláit az előrehaladási jelentéssel együtt rendszeres időközönként benyújtja a közreműködő szervezethez.
A közreműködő szervezet az elszámolásokat pénzügyileg, tartalmilag és formailag ellenőrzi, a kockázatelemzés alapján készített ellenőrzési tervnek megfelelően helyszíni ellenőrzést is végezhet.
A KSz a jóváhagyott elszámolások alapján gondoskodik a támogatások kedvezményezettek részére történő kifizetéséről. Az elvégzett ellenőrzések eredményéről hitelesítési jelentésben tájékoztatja az irányító hatóságot.
A kedvezményezett részére kifizetendő támogatás uniós részét az irányító hatóság a központi költségvetésből megelőlegezi, majd a rendelkezésre álló előfinanszírozási forrásból és a későbbi időközi kifizetésekből az igazoló hatóság az irányító hatóság részére megtéríti.
Az uniós támogatások fogadása és az irányító hatóság részére történő átutalása a Magyar Államkincstárban nyitott, nem kamatozó bankszámláról történik.

5.3.4. AZ EURÓPAI UNIÓS TÁMOGATÁSOK ELLENŐRZÉSE
5.3.4.1 Pénzügyi irányítás és ellenőrzés (kontroll)
Az irányító hatóság, az igazoló hatóság és a közreműködő szervezet kialakítja és működteti a pénzügyi irányítás és kontroll rendszerét. A pénzügyi irányítás és kontroll rendszerének biztosítania kell, hogy a szervezetek tevékenysége szabályszerű és megfelelően szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes legyen, az információk pontosak legyenek és megfelelő időben rendelkezésre álljanak. A tervezés, pályáztatás, pénzügyi lebonyolítás, számvitel, ellenőrzés és monitoring feladatait funkcionálisan el kell különíteni, ezen feladatok megfelelő szabályozásáról a vonatkozó belső szabályzatokban gondoskodni kell.
Az irányító hatóság, az igazoló hatóság és a közreműködő szervezet gondoskodik az ellenőrzési nyomvonal, a kockázatkezelési és szabálytalanságkezelési szabályzat kialakításáról, és az esetleges változások haladéktalan átvezetéséről.
A pénzügyi lebonyolítás során az irányító hatóságnak, illetve a közreműködő szervezetnek gondoskodnia kell a kifizetéseket megelőző dokumentum alapú, valamint a – kockázatelemzés alapján történő – helyszíni ellenőrzések lefolytatásáról. Ennek keretében ellenőrizni kell a programok, illetve projektek támogatási szerződéseknek megfelelő fizikai és pénzügyi előrehaladását, valamint azt, hogy a benyújtott számla vagy egyéb, a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylat összhangban van a pályázatra vonatkozó döntéssel és a szerződéses feltételekkel, a fizikai és teljesítmény mutatószámok teljesítésével, a közbeszerzésre vonatkozó közösségi és nemzeti jogszabályokkal.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vezetője, az irányító hatóság vezetője és a közreműködő szervezet vezetője, valamint az igazoló hatóság és az ellenőrzési hatóság – minden évben, jogszabályban meghatározott tartalommal és határidőre – köteles nyilatkozni az általa működtetett irányítási és kontroll rendszerek megfelelő működéséről.
Az államháztartásért felelős miniszter, az európai uniós támogatások felhasználásának átláthatósága érdekében, az európai uniós támogatások lebonyolításában részt vevő szervezetek bevonásával audit bizottságot hoz létre és működtet.

5.3.4.2 Az ellenőrzési hatóság feladata, felelőssége
Az ellenőrzési hatóság a közösségi és nemzeti jogszabályok előírásaival összhangban kijelölt, az irányítási és ellenőrzési rendszerek eredményes működésének ellenőrzéséért felelős szervezet, amely funkcionálisan független az irányító hatóságtól, az igazoló hatóságtól és a közreműködő szervezetektől. Magyarországon valamennyi operatív program vonatkozásában ugyanazon szervezet látja el az ellenőrzési hatóság feladatait. Az ellenőrzési hatóság a Pénzügyminisztérium fejezet alá tartozó szervezet.
Az ellenőrzési hatóság feladatai:

  • az 1083/2006/EK rendelet 71. cikk (2) bekezdésének megfelelően kidolgozza az irányítási és ellenőrzési rendszerek értékelési kritériumrendszerét, lefolytatja az értékelést, valamint elkészíti az értékelésről szóló jelentést és véleményt;
  • gondoskodik a nemzeti ellenőrzési stratégia, valamint az éves beszámolási kötelezettségek (éves ellenőrzési jelentések és vélemények) elkészítéséről és teljesítéséről, valamint a Bizottsággal a szükséges egyeztetési eljárások lefolytatásáról;
  • gondoskodik a rendszer- és mintavételes ellenőrzések elvégzéséről ;
  • az Európai Bizottság felkérése alapján ellenőrzést végez;
  • gondoskodik az ellenőrzési jelentések megállapításainak, javaslatai hasznosulásának, az intézkedési tervek végrehajtásának nyomon követéséről;
  • elkészíti a részleges zárásról szóló nyilatkozatokat, valamint a zárónyilatkozatokat és az azokat megalapozó ellenőrzési jelentéseket;
  • részt vesz az Európai Bizottság által végzett ellenőrzésekre adandó tagállami válaszok kialakításában, a szükséges tárgyalások lefolytatásában;
  • részt vesz az 1083/2006/EK rendelet 73. cikke szerinti – Európai Bizottsággal történő – egyeztetéseken az ellenőrzési tervek összehangolása, az ellenőrzések eredményeinek kicserélése érdekében.