Elszálltak a reptéri álmok
A múlt század eleje óta működő, több mint 180 hektáron elterülő szombathelyi repülőtérről egykor Szombathely-Budapest viszonylatban is közlekedtek utasszállító gépek, évtizedek óta azonban csak sportrepülésre, kisebb gépek alkalmi fogadására, légi bemutatókra és nagyrendezvények helyszíneként használják. Itt tartotta szentmiséjét 1991 augusztusában a néhány hete elhunyt II. János Pál pápa. A füves repteret (képünkön) 72 millió forintért vásárolta meg a szombathelyi önkormányzat a honvédségtől, s azóta megpróbálja hasznosítani. Jobbnál jobb, szárnyalóbbnál szárnyalóbb tervek születnek. Néhány éve a szombathelyi közgyűlés öttagú Reptéri Bizottságot hozott létre, amelynek két tagja az ausztriai Salzburg repülőterét tanulmányozta. Egy Airport Projects Hungary nevű gazdasági társaság ugyanis nemzetközi repülőteret tervezett Szombathelyre. A cég – amely kapcsolatban állt a reptéri projektek megvalósításában nagy tapasztalattal rendelkező Siemens Airporttal - az előtárgyalások során a repülőtér 100 millió dolláros megvalósítását és működtetését vállalta. Az akkori alpolgármester olasz befektetőkkel is sikerrel kecsegtető tárgyalásokat folytatott. A tervek azonban kútba estek, s a jelenlegi városvezetés próbált újabb reptérprojektet megvalósítani. Ekkor jött képbe az oberwarti székhelyű Unger Gmbh, amellyel közösen az érintett – a repülőtér részben a Szombathellyel szomszédos Gencsapáti és Söpte község közigazgatási területén van - önkormányzatok gazdasági társaság létrehozását tervezték. A Savaria Airport projekt keretében egy regionális jellegű, nemzetközi repülőtér valósult volna meg, megfelelő nagyságú és teljesítményű gépek fogadására. Ehhez környezetvédelmi hatástanulmányra és megvalósíthatósági tanulmányra, majd több milliárdos beruházásra lett volna szükség. A kétkedők megnyugtatására az osztrák befektető 2004 februárjában prezentációt tartott a szombathelyi Városházán. A látványtervek egy teher- és személyszállítást egyaránt szolgáló repülőteret szemléltettek. Elhangzott, hogy először egy 1600 méter hosszú, 40 méter széles, szilárd burkolatú kifutópályát, irányítótornyot, 1000 négyzetméteres utas-csarnokot és kiszolgáló létesítményeket építenének, s további fejlesztésekkel 15-20 év alatt érné el végleges formáját a légi bázis. Háttérinformációnk szerint a reptérhasznosítást sürgette, hogy csaknem meghiúsult egy amerikai érdekeltségű világcég szombathelyi befektetése, mivel vezetői sokallták a két órás autóutat a bécsi repülőtértől a vasi megyeszékhelyig. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a légügyi hatóság megtiltotta a le- és felszállást, arra hivatkozva, hogy a repülőteret működtető Szombathelyi Repülő Klubnak évek óta nincs érvényes szerződése a reptér használatára. Ez a probléma azonban szerencsére rövid idő alatt megoldódott. Tény, hogy voltak fenntartások az osztrák befektetői szándék komolyságát illetően. Nos, mint kiderült ezek nem bizonyultak alaptalannak, hiszen a prezentációval véget is ért a Savaria Airport projekt, az eltelt időszakban szinte semmi sem történt, s az Unger-csoport végül is „visszavonulót fújt”. Továbbra is jelentkeznek újabb érdeklődők, az önkormányzat puhatolózó tárgyalásokat is folyt velük, de komoly és tettre kész befektetőre még nem akadtak. Bár a környező kistelepülések lakosságát sikerült „meggyőzni” arról, hogy a nemzetköz repülőtér nem zavarja majd nyugalmukat, nem szennyezi káros mértékben a levegőt, a város – a repülőtérhez legközelebb eső – két, főként fiatalok által lakott lakótelepén és a falvakban élők most mégis kifújhatják magukat. Egy időre elszálltak a reptéri álmok, de megmaradt a tanulság: biztosabb a földön járni, mint a fellegekben.
Publikálta null |
|
|
|
|
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások
|
| |