English version
Adózás, helyi adók

Balaton

Befektetés

Bemutatjuk

Beruházás

Biztosítás

Cégek, vállalkozások hírei

Cégvilág

Civil hírek

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Egyházak

Életmód

Energiagazdálkodás

Építési ügyek

Építőipar

Érdekességek

Események

EU információk

Falusi turizmus desztináció menedzsmenttel

Felhívás

Fiatalok

Fidesz

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helyi rendeletek

Helyi szolgáltatások

Helytörténet

Humán

Idegenforgalmi információ

Információ

Ingatlan

Ingatlanforgalmazás

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Intézményfenntartás

Irodalom

Jegyzet

Jótékonyság

Kamarák

Karácsonyi ünnepségek

Katasztrófavédelem

Kézilabda

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Koncert

Konferencia

Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum

Kosárlabda

Költségvetés

Környezetvédelem

Közbeszerzés

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedés

Közlekedési információk

Kulturális programok

Labdarúgás

MDF

MSZP

Műsorok

Műszaki Tudományok

Nemzetiségi ügyek

Oktatás

Olimpia

Pályázatok

Párthírek

Pedagógia

Pénzügyek

Piackutatás

Politika, közélet

Portré

Regionális programok

Rendezvény

Rendőrségi hírek

Sajtó

Sport / fittness / szabadidő

Sportrendezvény

Statisztika

Szabadidő

Szerencsejáték

Szociális ügyek

Szociálpolitika

Társadalom

Távközlés

T-Kisebbségek

Törvény, rendelet, szabályozás

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

TV, rádió

Utazás

Ünnepségek

Vagyongazdálkodás

Vagyonkezelés

Vagyonvédelem

Vállalkozásfejlesztés

Vélemények

Vendéglátás


Elszálltak a reptéri álmok
A múlt század eleje óta működő, több mint 180 hektáron elterülő szombathelyi repülőtérről egykor Szombathely-Budapest viszonylatban is közlekedtek utasszállító gépek, évtizedek óta azonban csak sportrepülésre, kisebb gépek alkalmi fogadására, légi bemutatókra és nagyrendezvények helyszíneként használják. Itt tartotta szentmiséjét 1991 augusztusában a néhány hete elhunyt II. János Pál pápa.
A füves repteret  (képünkön) 72 millió forintért vásárolta meg a szombathelyi önkormányzat a honvédségtől, s azóta megpróbálja hasznosítani. Jobbnál jobb, szárnyalóbbnál szárnyalóbb tervek születnek. Néhány éve a szombathelyi közgyűlés öttagú Reptéri Bizottságot hozott létre, amelynek két tagja az ausztriai Salzburg repülőterét tanulmányozta. Egy Airport Projects Hungary nevű gazdasági társaság ugyanis nemzetközi repülőteret tervezett Szombathelyre. A cég – amely kapcsolatban állt a reptéri projektek megvalósításában nagy tapasztalattal rendelkező Siemens Airporttal - az előtárgyalások során a repülőtér 100 millió dolláros megvalósítását és működtetését vállalta. Az akkori alpolgármester olasz befektetőkkel is sikerrel kecsegtető tárgyalásokat folytatott. A tervek azonban kútba estek, s a jelenlegi városvezetés próbált újabb reptérprojektet megvalósítani. Ekkor jött képbe az oberwarti székhelyű Unger Gmbh, amellyel közösen az érintett – a repülőtér részben a Szombathellyel szomszédos Gencsapáti és Söpte község közigazgatási területén van - önkormányzatok gazdasági társaság létrehozását tervezték.
A Savaria Airport projekt keretében egy regionális jellegű, nemzetközi repülőtér valósult volna meg, megfelelő nagyságú és teljesítményű gépek fogadására. Ehhez környezetvédelmi hatástanulmányra és megvalósíthatósági tanulmányra, majd több milliárdos beruházásra lett volna szükség. A kétkedők megnyugtatására az osztrák befektető 2004 februárjában prezentációt tartott a szombathelyi Városházán. A látványtervek egy teher- és személyszállítást egyaránt szolgáló repülőteret szemléltettek. Elhangzott, hogy először egy 1600 méter hosszú, 40 méter széles, szilárd burkolatú kifutópályát, irányítótornyot, 1000 négyzetméteres utas-csarnokot és kiszolgáló létesítményeket építenének, s további fejlesztésekkel 15-20 év alatt érné el végleges formáját a légi bázis.
Háttérinformációnk szerint a reptérhasznosítást sürgette, hogy csaknem meghiúsult egy amerikai érdekeltségű világcég szombathelyi befektetése, mivel vezetői sokallták a két órás autóutat a bécsi repülőtértől a vasi megyeszékhelyig. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a légügyi hatóság megtiltotta a le- és felszállást, arra hivatkozva, hogy a repülőteret működtető Szombathelyi Repülő Klubnak évek óta nincs érvényes szerződése a reptér használatára. Ez a probléma azonban szerencsére rövid idő alatt megoldódott.
Tény, hogy voltak fenntartások az osztrák befektetői szándék komolyságát illetően. Nos, mint kiderült ezek nem bizonyultak alaptalannak, hiszen a prezentációval véget is ért a Savaria Airport projekt, az eltelt időszakban szinte semmi sem történt, s az Unger-csoport végül is „visszavonulót fújt”. Továbbra is jelentkeznek újabb érdeklődők, az önkormányzat puhatolózó tárgyalásokat is folyt velük, de komoly és tettre kész befektetőre még nem akadtak. Bár a környező kistelepülések lakosságát sikerült „meggyőzni” arról, hogy a nemzetköz repülőtér nem zavarja majd nyugalmukat, nem szennyezi káros mértékben a levegőt, a város – a repülőtérhez legközelebb eső – két, főként fiatalok által lakott lakótelepén és a falvakban élők most mégis kifújhatják magukat. Egy időre elszálltak a reptéri álmok, de megmaradt a tanulság: biztosabb a földön járni, mint a fellegekben.  
                                                                                    
 
Publikálta
null
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások