English version
Adózás, helyi adók

Befektetés

Beruházás

Cégek, vállalkozások hírei

Civil hírek

Család

Egészségügy / szociális intézmények

Egyházak

Életmód

Érdekességek

Események

EU információk

EU pályázatok

Fiatalok

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Gyermek és ifjúsági ügyek

Helyi önkormányzat

Helytörténet

Információ

Ingatlan

Innen-onnan

Interjú

Internet / multimédia

Irodalom

Jegyzet

Jótékonyság

Karácsonyi ünnepségek

Karrier

Katasztrófavédelem

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Koncert

Környezetvédelem

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közhivatalok

Közlekedés

Közműépítés

Kulturális programok

Labdarúgás

MIÉP

MSZP

Oktatás

Pályázatok

Pénzügyek

Politika, közélet

Portré

Regionális programok

Rendőrségi hírek

Sport / fittness / szabadidő

Szabadidő

Szakrendelések

Szociális ügyek

Szociálpolitika

Társadalom

T-Kisebbségek

Törvény, rendelet, szabályozás

Tűzijáték

Ünnepségek

Vízszolgáltatás


Olvasni jó (?)

Először a Winnetout olvastam el. Aztán a Nagy indiánkönyvet. Majd jött a Tom Sawyer, Az egri csillagok, a Pál utcai fiúk, A kis herceg. Később a pöttyös és csíkos kötetek kerültek a kezembe, aztán felfedeztem a krimiket, a tudományos-fantasztikus irodalmat és persze a klasszikusokat.


Az én korosztályomnak – általában –  nem kellett magyarázni, hogy miért jó olvasni. Már csak azért sem, mert nem is igazán volt más választás.  Gyermek- és ifjúkoromban még nem voltak játékgépek. Csak a Delta tévéműsorból tudtuk, hogy számítógép is létezik, az internetet pedig hírből sem ismertük.


A mai gyerekek nem szeretnek olvasni. Fölösleges időpocsékolás. Sokkal izgalmasabb beülni például egy repülő-szimulátorba s a gombokat nyomogatva átlépni egy valóságosnak tetsző, sehol sincs virtuális világba. Repülés közben persze ,,meg is halhatunk”, de az élmény akkor is rendkívüli: nyilván az egekig szökik az adrenalin, ha látjuk a vészesen közeledő hegycsúcsot, ami virtuális életünk végét jelenti. Még szerencse hogy ez egy olyan hely, ahol természetes a feltámadás. Ha elbuktunk egy menetben, elég újra indítani a programot és már száguldhatunk tovább – az előzőnél talán valamivel hosszabb életbe.


Persze értem én a fiatalokat.
Meg kell tanulni számítógépezni, internetezni, pörögni, ezer fokon égni, mert a világ is ilyen. S míg a gyerekek a saját, virtuális ,,valóságukban” kóborolnak fogalmuk sincs arról a csodálatos világról, ami a könyvek lapjain tárul elénk.


Sok pedagógus panaszolja, hogy nem egyszerűen nem tudnak, hanem nem is szeretnek  olvasni a gyerekek. Gondjaik vannak egyes szavak, szövegek értelmezésével és azzal, hogy érthetően fejezzék ki magukat. Gyakran még középiskolás fokon is.
Pedig van rá gyógyszer: olvasni kell(ene). Lehetőleg nem azért, mert kötelező, hanem személyes érdeklődésből. A hozzáértők szerint nem olyan nehéz megszerettetni az olvasást az emberekkel. Elég leküzdhetetlen vágyat ébreszteni bennük a könyvek iránt.


Nehéz feladat? Igen!
Azért vannak, akik nem adják fel. Mint a Kertvárosi Általános Iskola pedagógusai Nyíregyházán, ahol városi hangosolvasási versenyt rendeztek. Jó, hogy szép számban jelentkeztek a gyermekek, s valóban nehéz helyzetbe került a zsűri, mikor rangsorolta a produkciókat. Első helyen holtversenyben az ötödikes Sógor Tamás és a hetedikes Kiss Eszter végzett, mindketten a Kodály Zoltán Általános Iskola tanulói. Második a hatodikos Tóth Tímea (Móra iskola), harmadik az ötödikes Marosi Mercédesz (Arany János Általános Iskola) lett.


Örültek a sikernek, a jutalmaknak. Aligha fogalmazódott meg bennük, hogy az igazi nyeremény az, hogy szeretik az olvasást, a könyveket.
 
 

Publikálta
null
Alapítványok
Helyilap
Intézmények
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Új Magyarország Fejlesztési Terv - ÚMFT
Választókerület(ek)