Nehéz lenne megmondani mi történik egy családban, ha behúzzák maguk mögött az ajtót. Mennyien viselnek el ütéseket, megalázást, lelki terrort. Egy felmérés szerint szerte a világon minden hatodik nő szenved a családon belüli erőszaktól.
Ami zárt ajtók mögött történik – magánügy. Azt azonban egyetlen épeszű ember sem vitatja, hogy a kiszolgáltatott helyzetben lévő, megfélemlített embereknek segíteni kell.
Ezért is fogadta el az Országgyűlés 2003. áprilisában a családon belüli erőszak megelőzésére és hatékony kezelésére irányuló nemzeti stratégia kialakításáról szóló határozatot. Ebben konkrét jogalkotási feladatokra (mint a távoltartó rendelkezés bevezetése), valamint a családon belüli erőszak megelőzését és visszaszorítását szolgáló intézkedések kidolgozására – elsősorban az áldozatokat ellátó intézményhálózat fejlesztése - szólította fel a kormányzatot.
A családon belüli erőszak kezeléséhez kapcsolódó intézményrendszer részeként az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal 2004. januárjában kísérleti jelleggel Krízis-központot indított. Ennek célja elsősoban a telefonos vagy személyes segítségnyújtás volt olyan nők számára, akiket bántalmaztak, vagy fenyegetve érezték magukat hozzátartozójuktól. A Krízis-központ azonban nem szolgálta megfelelően az érintettek védelmét. Nyilvánvalóvá vált, hogy olyan komplex rendszer kialakítására van szükség, ami az azonnali telefonos segítségnyújtás mellett átmeneti intézményi (szükség esetén akár titkos menedékházi) elhelyezést is lehetővé tesz az áldozatok számára.
Tavaly áprilisban jött létre az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium szervezésében az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT), ami a nap 24 órájában ingyenesen, az ország bármelyik pontjáról hívható. A 06/80-20-55-20-as zöld szám akár vezetékes, akár mobil telefonról térítés nélkül tárcsázható. Az OKIT munkatársai mentálhigiénés, jogász, pszichológus, szociális munkás, szociálpedagógus és szociálpolitikus szakemberek. Valamennyien átfogó szakmai felkészítő képzésen vettek részt, szakmai továbbképzésük folyamatos. A szolgálat feladata sokrétű: a krízisintervenció, a mentális és pszichológiai segítségnyújtás, jogi tájékoztatás és segítségnyújtás, valamint a hazai szociális ellátórendszerrel való kapcsolattartás. Célja, hogy segítséget nyújtson a családon belüli erőszak áldozatainak és szükség esetén gondoskodjon elhelyezésükről.
A Szolgálat tanácsadói az ország bármely területéről beérkező hívásokra a telefonáló kérésére, vagy vele egyeztetve azonali intézkedést vagy elhelyezést kezdeményezhetnek. A Szolgálat együttműködik a Magyarországon működő intézményekkel, más telefonos szolgálatokkal és civil szervezetekkel.
Segíteni azonban csak akkor tudnak, ha ezt a bántalmazott nő maga is akarja...
Publikálta null |
|
|
|
|
Alapítványok
Helyilap
Intézmények
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Új Magyarország Fejlesztési Terv - ÚMFT
Választókerület(ek)
|
|