English version
Adózás, helyi adók

Balaton

Befektetés

Bemutatjuk

Beruházás

Biztosítás

Cégek, vállalkozások hírei

Cégvilág

Civil hírek

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Egyházak

Életmód

Energiagazdálkodás

Építési ügyek

Építőipar

Érdekességek

Események

EU információk

Falusi turizmus desztináció menedzsmenttel

Felhívás

Fiatalok

Fidesz

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helyi rendeletek

Helyi szolgáltatások

Helytörténet

Humán

Idegenforgalmi információ

Információ

Ingatlan

Ingatlanforgalmazás

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Intézményfenntartás

Irodalom

Jegyzet

Jótékonyság

Kamarák

Karácsonyi ünnepségek

Katasztrófavédelem

Kézilabda

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Koncert

Konferencia

Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum

Kosárlabda

Költségvetés

Környezetvédelem

Közbeszerzés

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedés

Közlekedési információk

Kulturális programok

Labdarúgás

MDF

MSZP

Műsorok

Műszaki Tudományok

Nemzetiségi ügyek

Oktatás

Olimpia

Pályázatok

Párthírek

Pedagógia

Pénzügyek

Piackutatás

Politika, közélet

Portré

Regionális programok

Rendezvény

Rendőrségi hírek

Sajtó

Sport / fittness / szabadidő

Sportrendezvény

Statisztika

Szabadidő

Szerencsejáték

Szociális ügyek

Szociálpolitika

Társadalom

Távközlés

T-Kisebbségek

Törvény, rendelet, szabályozás

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

TV, rádió

Utazás

Ünnepségek

Vagyongazdálkodás

Vagyonkezelés

Vagyonvédelem

Vállalkozásfejlesztés

Vélemények

Vendéglátás


Tervekkel tele a padlás

Hajdanán Vas megye városait több vasútvonal is összekötötte burgenlandi településekkel, így Szombathelyről Oberwartba (Felsőőr), Kőszegről Oberpullendorfba (Felsőpulya) lehetett eljutni. Az elmúlt évtizedekben azonban csak egyetlen vasúti határátkelőhely üzemelt Vas megye területén, a szentgotthárdi.

 

A múlt rendszerben felszedték a síneket a Szombathelyt Oberwarttal (Felsőőr), s a Kőszeget Oberpullendorffal (Felsőpulya) összekötő vasútvonalakon, de más vasúti összeköttetések is megszűntek. Az elmúlt években több oldalról is foglalkoztak az egykori vasútvonalak helyreállításával. Évtizedekig és jelenleg is csupán egy vasúti határátkelő működik Vas megyében, a szentgotthárdi, amelyen keresztül Grazba lehet eljutni.
Szombathelyen már korábban felvetődött, hogy a villamos pótlását az egykori bucsui vasútvonal felújításával lehetne megoldani. Ez azonban úgy tűnik, csak álom maradt, mivel nemhogy újjáépítették volna a vonalat, de még a városon átvezető vasúti síneket is felszedték, illetve leaszfaltozták. Most az a legújabb terv, hogy a MÁV az érintett önkormányzatok és multinacionális cégek bevonásával villamosítja a Szombathely-Kőszeg vasútvonalat, amely majd helyiérdekű vasútként is szolgálhatna. Mi több, meghosszabbítható lenne a pálya Obertpullendorfig, s egy leágazással Oberwartba is el lehetne jutni. A dolog szépséghibája, hogy tapasztalataink szerint osztrák területen sem az oberwarti, sem pedig a felsőpulyai vasútvonal nincs villamosítva. Azaz, ez esetben a kordé elkerülheti a lovakat.

Korábbi információink szerint a MÁV Tervező Intézet már elkészítette a Szombathely-Oberwart (Felsőőr) és a Kőszeg-Oberpullendorf (Felsőpulya) újjáépítendő vasútvonalak megvalósíthatósági tervét. A két beruházás – amelyhez uniós projektként 70 százalékban vissza nem térítendő támogatást is kaphatnának – 15, illetve 3 milliárd forintba kerülne. A Vas Megye-Burgenland Vasútépítő Rt. (VBV Rt.) terveiben szerepel még a Körmend-Güssing és a Lendva-Rédics vasútvonalak újjáépítése is. Az utóbbi magyar területen Zala megyét érintené, ahol olyannyira kedvező volt az elképzelés fogadtatása, hogy a parlamenti képviselők és a polgármesterek az országos közlekedésfejlesztési koncepcióba is beépítették a projektet. Hasonló kezdeményezést tettek a vasi honatyák és az érintett települések polgármesterei is. A VBV Rt. új ötletként vetette fel, hogy a térségben a melegvizű fürdőket kis vasútvonalakkal is meg lehetne közelíteni. Lutzmannsburgban (Locsmándon) nemrégen nyílt meg a termálfürdő, a nemzetközi hírű gyógyfürdő, Bük pedig néhány évtizeddel ezelőtt még vasúton is elérhető volt, a fürdőig vitt a vonal.
Mindezek fényében úgy tűnik, hogy a sok „bába közt elvész majd a gyermek”.(Képünkhöz: a szombathelyi vasútállomásról több vonalon is el lehetett jutni burgenlandi területre.)

                                                                                                                                      
 

Publikálta
null
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások