Hajdanán Vas megye városait több vasútvonal is összekötötte burgenlandi településekkel, így Szombathelyről Oberwartba (Felsőőr), Kőszegről Oberpullendorfba (Felsőpulya) lehetett eljutni. Az elmúlt évtizedekben azonban csak egyetlen vasúti határátkelőhely üzemelt Vas megye területén, a szentgotthárdi.
A múlt rendszerben felszedték a síneket a Szombathelyt Oberwarttal (Felsőőr), s a Kőszeget Oberpullendorffal (Felsőpulya) összekötő vasútvonalakon, de más vasúti összeköttetések is megszűntek. Az elmúlt években több oldalról is foglalkoztak az egykori vasútvonalak helyreállításával. Évtizedekig és jelenleg is csupán egy vasúti határátkelő működik Vas megyében, a szentgotthárdi, amelyen keresztül Grazba lehet eljutni. Szombathelyen már korábban felvetődött, hogy a villamos pótlását az egykori bucsui vasútvonal felújításával lehetne megoldani. Ez azonban úgy tűnik, csak álom maradt, mivel nemhogy újjáépítették volna a vonalat, de még a városon átvezető vasúti síneket is felszedték, illetve leaszfaltozták. Most az a legújabb terv, hogy a MÁV az érintett önkormányzatok és multinacionális cégek bevonásával villamosítja a Szombathely-Kőszeg vasútvonalat, amely majd helyiérdekű vasútként is szolgálhatna. Mi több, meghosszabbítható lenne a pálya Obertpullendorfig, s egy leágazással Oberwartba is el lehetne jutni. A dolog szépséghibája, hogy tapasztalataink szerint osztrák területen sem az oberwarti, sem pedig a felsőpulyai vasútvonal nincs villamosítva. Azaz, ez esetben a kordé elkerülheti a lovakat.
Korábbi információink szerint a MÁV Tervező Intézet már elkészítette a Szombathely-Oberwart (Felsőőr) és a Kőszeg-Oberpullendorf (Felsőpulya) újjáépítendő vasútvonalak megvalósíthatósági tervét. A két beruházás – amelyhez uniós projektként 70 százalékban vissza nem térítendő támogatást is kaphatnának – 15, illetve 3 milliárd forintba kerülne. A Vas Megye-Burgenland Vasútépítő Rt. (VBV Rt.) terveiben szerepel még a Körmend-Güssing és a Lendva-Rédics vasútvonalak újjáépítése is. Az utóbbi magyar területen Zala megyét érintené, ahol olyannyira kedvező volt az elképzelés fogadtatása, hogy a parlamenti képviselők és a polgármesterek az országos közlekedésfejlesztési koncepcióba is beépítették a projektet. Hasonló kezdeményezést tettek a vasi honatyák és az érintett települések polgármesterei is. A VBV Rt. új ötletként vetette fel, hogy a térségben a melegvizű fürdőket kis vasútvonalakkal is meg lehetne közelíteni. Lutzmannsburgban (Locsmándon) nemrégen nyílt meg a termálfürdő, a nemzetközi hírű gyógyfürdő, Bük pedig néhány évtizeddel ezelőtt még vasúton is elérhető volt, a fürdőig vitt a vonal. Mindezek fényében úgy tűnik, hogy a sok „bába közt elvész majd a gyermek”.(Képünkhöz: a szombathelyi vasútállomásról több vonalon is el lehetett jutni burgenlandi területre.)
Publikálta null |
|
|
|
|
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások
|
|