Néhány hónappal ezelőtt még kormányfunkcionáriusok álltak ki a Körmend-Zalalövő vasútvonal megmentése, sőt felújítása mellett, most meg már a megszüntetés ellen kell harcolni. Nemrégen az érintett települések polgármesterei tartottak sajtótájékoztatót, tegnap pedig a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara székházában foglalkoztak a témával.
Mindkét összejövetelben a közös az volt, hogy a megszorító intézkedések maradjanak az ésszerűségi határokon belül, s ne megszüntessék, hanem újítsák fel a nagy múltra visszatekintő, közlekedésileg kulcsszerepet betöltő Körmend-Zalalövő vasútvonalat. Kovács Vince, a Vas Megyei Kereskedelemi és Iparkamara elnöke a kamara székházában tartott sajtótájékoztatón egyebek mellett hangoztatta, hogy a vasút tervezett átalakítása nem szolgálja a magyar gazdaság érdekét. A kamara minden ésszerű kezdeményezést támogat, ez azonban nem az. Az említett Körmend-Zalalövő vasútvonal megszüntetéséről nem készült megfelelő hatástanulmány, ráadásul jogilag nem is szárnyvonalról, hanem fővonalról van szó.
Csehi József (képünkön) vetített képes szakmai tájékoztatójából kiderült, hogy az észak-déli folyosó Magyarországon vezet keresztül. Rajkán lép be és Csornán, Szombathelyen, Körmenden, Zalalövőn és Őriszentpéteren áthaladva jut el Szlovéniáig, majd a tengerig. A megszüntetésre ítélt vasútvonal az V. korridor szempontjából is fontos. A vasút fejlesztési elképzelései között csak a Szombathely-Szentgotthárd vonal szerepel nemzetközi vasúti kapcsolatként. A 23 kilométernyi Körmend-Zalalövő vonal a leggyengébb láncszemnek tűnik, amely azonban vasúti fővonalként van feltüntetve. Tény, hogy az 1906-ban átadott vasútvonal állapota meglehetősen elavult, igaz, némi felújítást már idén is végeztek a pályán. A legnagyobb problémát öt híd rendbehozatala okozza, márpedig ezt a vonalat teherközeledésre alkalmassá kellene tenni. Az első ütemben az alépítményt kellene felújítani új vonalvezetéssel. Az egész költség nem lenne több 10 milliárd forintnál. A második ütemben új felépítményre lenne szükség, aminek költsége szintén alig 10 milliárd forint.
Markó Péter, a Vas megyei közgyűlés elnöke elmondta, hogy a regionális tanács elnökeként kezdeményezésére végezték el a vasútvonallal kapcsolatos vizsgálatot. Próbálkozni lehetne a vonal működtetésével a GYSEV-vel is, amely várhatóan átveszi a Szombathely-Szentgotthárd vonal üzemeltetését. A felújításhoz hazai önerő alapján EU-s forrásokra lenne szükség.
A körmendi vasútállomáson (képünkön) a napokban a két érintett város, Körmend és Zalalövő polgármestere tartott sajtótájékoztatót. Bebes István - aki országgyűlési képviselő is-, valamint Kozma János is kiállt a vasútvonal fenntartása, sőt felújítása mellett. Feltették a kérdést, hol vannak a nagy megmentők, mint dr. Márkus Imre és Kiss Péter, akik néhány hónapja még mellszélességgel álltak ki a Körmend-Zalalövő vasútvonal mellett. Bebes István azt is firtatta, hová lett az a 90 millió forint, amelyből csak néhány talpfát cseréltek ki és némileg javítgatták az elektronikát. Ha állítólag ennyi pénz beleöltek a vonalba, akkor most miért szüntetik meg? Az országgyűlési képviselő a parlament gazdasági bizottságának vizsgálatát kéri az ügyben.
Publikálta null |
|
|
|
|
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások
|
|