Hogy az autóbuszos közlekedés kényelmesebb, jobb, mint a
vasúti, csak azok mondhatják, akik egyik tömegközlekedési módot sem ismerik,
például a vasúti szárnyvonalak megszüntetésére rábólintó politikusok.
Mitől is jobb, kényelmesebb a busszal történő közlekedés?
Talán attól, hogy ülőhelyhiány miatt több tíz kilométeren keresztül dobozba
zárt heringekként utazhatnak az utasok? Vagy attól, hogy szükség esetén nem
használhatnak mellékhelyiséget, nincs lehetőségük szabad mozgásra, kényelmesebb
étkezésre, táskáik, bőröndjeik megfelelő elhelyezésére? Esetleg attól, hogy a
rendkívül forgalmas utakon karamboltól, dugóktól, útlezárásoktól, a nyári
hőségben pedig oxigénhiánytól kell tartaniuk? Arról már nem is beszélve, hogy
az út során szívhatják a port, a füstöt. Mindezt tetézhetné, ha bevezetnék azt
a finoman fogalmazva is ostobának és kivitelezhetetlennek tűnő javaslatot, hogy
a távolsági buszokon is biztonsági övvel kössék be magukat az utasok. Ja kérem,
a papír mindent elbír, az íróasztal-politika megerőszakolhatja a mindennapi
valóságot.
A MÁV a mellékvonalak gazdaságtalan működtetése miatt – ha
egyáltalán így van - csak az utasokra mutogat, holott a cég üzletpolitikájában
is kereshetné a hibát. Nem mondok újat azzal, hogy a szerelvények nagy része
valóban félig van. vagy még félig sincs kihasználva. Miért? Mert a
kedvezményekkel nem rendelkező utasok - ez már maga is diszkriminatív – nagy
része nem képes megfizetni a viteldíjat. Így aztán – főként hosszabb távon –
csak a különböző mértékű kedvezményekkel utazók szállnak fel a vonatokra. Ez
pedig nem üzlet a MÁV-nak, közvetve az államnak. Az ésszerű és gazdaságos nem a
viteldíj emelése, hanem éppen ellenkezőleg, a csökkentése lenne. Ki lehet
számítani, mennyivel több bevételhez jutna a vasúttársaság, ha mondjuk egy
három kocsival közlekedő szerelvény ugyanazon az útvonalon 20 százalékos
menetdíjcsökkentés mellett nem 20-30 százalékos, hanem 70-80 százalékos
kihasználtsággal közlekedne. Csupán matematika az egész.
Miközben valóban meg kellene vonni, de legalábbis csökkenteni
kellene az értelmetlen, indokolatlan kedvezményeket, a teljes árú menetjegy
megfizetésére kötelezetteknek elérhető tarifát kellene biztosítani. Vajon,
miért jobb ugyanolyan költségek mellett kihasználatlanul futtatni a kocsikat?
A vasúti közlekedés valóban reneszánszát éli. Egyre
nyilvánvalóbb, hogy a túlzsúfolt, akadályokkal teli közutakról vissza kell(ene)
terelni a teherszállítást is a sínekre. Megfelelő korszerűsítéssel a vasúti
személyszállítás sokkal kényelmesebb, gyorsabb és környezetkímélőbb lehet a
közútinál. Ellentétes folyamatként nálunk a vasúti vonalak sorozatos
megszüntetése szerepel napirenden. Arra már senki sem gondol, hogy annak idején
mekkora munkával, mekkora áldozatokkal hozták létre ezeket a vonalakat.
Jó példa erre az őrségi vasút. A Szombathelytől Bajánsenyéig
húzódó vonalon valamikor teltházas szerelvények közlekedtek. Igaz, nagy
részükön csak körmendi átszállással lehetett eljutni az Őrségbe. Aztán a
nagypolitika döntött: nincs szükség az őrségi vasútra, meg lehet oldani a
közlekedést közúton is. Úgy tűnt, többé nem zakatolnak a vonatok e gyönyörű
tájon. S lőn csoda, kitalálták a magyar-szlovén vasútvonalat, amelyet
milliárdokért építettek ki, nagyrészt az Őrségen át. Ismét megáll a vonat
Őriszentpéteren vagy éppen Nagyrákoson. Hogy tájba nem illő építmények is
születtek, hogy kihasználatlan ez a hatalmas beruházás, az most mellékes. Az
azonban legkevésbé az, hogy ismét meg akarnak szüntetni valamit, amit majd
sokkal több pénzért évtizedek múlva újjáélesztenek. Tervezik ugyanis a
Körmend-Zalalövő szárnyvonal felszámolását is. Ez az a vonal, amelyen a Vas
megyei Őrségen is átvezető magyar-szlovén vasútvonalról történő zalalövői
átszállással vagy a nélkül el lehetne jutni a Vas megyei Körmend városáig,
illetve a megyeszékhelyig, Szombathelyig. Ki érti ezt? Talán a közutas lobbi,
amelynek keze biztosan benne van a vasúti forgalom leépítésében.
Publikálta null |
|
|
|
|
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások
|
|