English version
Adózás, helyi adók

Balaton

Befektetés

Bemutatjuk

Beruházás

Biztosítás

Cégek, vállalkozások hírei

Cégvilág

Civil hírek

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Egyházak

Életmód

Energiagazdálkodás

Építési ügyek

Építőipar

Érdekességek

Események

EU információk

Falusi turizmus desztináció menedzsmenttel

Felhívás

Fiatalok

Fidesz

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helyi rendeletek

Helyi szolgáltatások

Helytörténet

Humán

Idegenforgalmi információ

Információ

Ingatlan

Ingatlanforgalmazás

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Intézményfenntartás

Irodalom

Jegyzet

Jótékonyság

Kamarák

Karácsonyi ünnepségek

Katasztrófavédelem

Kézilabda

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Koncert

Konferencia

Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum

Kosárlabda

Költségvetés

Környezetvédelem

Közbeszerzés

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedés

Közlekedési információk

Kulturális programok

Labdarúgás

MDF

MSZP

Műsorok

Műszaki Tudományok

Nemzetiségi ügyek

Oktatás

Olimpia

Pályázatok

Párthírek

Pedagógia

Pénzügyek

Piackutatás

Politika, közélet

Portré

Regionális programok

Rendezvény

Rendőrségi hírek

Sajtó

Sport / fittness / szabadidő

Sportrendezvény

Statisztika

Szabadidő

Szerencsejáték

Szociális ügyek

Szociálpolitika

Társadalom

Távközlés

T-Kisebbségek

Törvény, rendelet, szabályozás

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

TV, rádió

Utazás

Ünnepségek

Vagyongazdálkodás

Vagyonkezelés

Vagyonvédelem

Vállalkozásfejlesztés

Vélemények

Vendéglátás


A MÁV és az állatorvosi ló

Hogy az autóbuszos közlekedés kényelmesebb, jobb, mint a vasúti, csak azok mondhatják, akik egyik tömegközlekedési módot sem ismerik, például a vasúti szárnyvonalak megszüntetésére rábólintó politikusok.

Mitől is jobb, kényelmesebb a busszal történő közlekedés? Talán attól, hogy ülőhelyhiány miatt több tíz kilométeren keresztül dobozba zárt heringekként utazhatnak az utasok? Vagy attól, hogy szükség esetén nem használhatnak mellékhelyiséget, nincs lehetőségük szabad mozgásra, kényelmesebb étkezésre, táskáik, bőröndjeik megfelelő elhelyezésére? Esetleg attól, hogy a rendkívül forgalmas utakon karamboltól, dugóktól, útlezárásoktól, a nyári hőségben pedig oxigénhiánytól kell tartaniuk? Arról már nem is beszélve, hogy az út során szívhatják a port, a füstöt. Mindezt tetézhetné, ha bevezetnék azt a finoman fogalmazva is ostobának és kivitelezhetetlennek tűnő javaslatot, hogy a távolsági buszokon is biztonsági övvel kössék be magukat az utasok. Ja kérem, a papír mindent elbír, az íróasztal-politika megerőszakolhatja a mindennapi valóságot.

A MÁV a mellékvonalak gazdaságtalan működtetése miatt – ha egyáltalán így van - csak az utasokra mutogat, holott a cég üzletpolitikájában is kereshetné a hibát. Nem mondok újat azzal, hogy a szerelvények nagy része valóban félig van. vagy még félig sincs kihasználva. Miért? Mert a kedvezményekkel nem rendelkező utasok - ez már maga is diszkriminatív – nagy része nem képes megfizetni a viteldíjat. Így aztán – főként hosszabb távon – csak a különböző mértékű kedvezményekkel utazók szállnak fel a vonatokra. Ez pedig nem üzlet a MÁV-nak, közvetve az államnak. Az ésszerű és gazdaságos nem a viteldíj emelése, hanem éppen ellenkezőleg, a csökkentése lenne. Ki lehet számítani, mennyivel több bevételhez jutna a vasúttársaság, ha mondjuk egy három kocsival közlekedő szerelvény ugyanazon az útvonalon 20 százalékos menetdíjcsökkentés mellett nem 20-30 százalékos, hanem 70-80 százalékos kihasználtsággal közlekedne. Csupán matematika az egész.

Miközben valóban meg kellene vonni, de legalábbis csökkenteni kellene az értelmetlen, indokolatlan kedvezményeket, a teljes árú menetjegy megfizetésére kötelezetteknek elérhető tarifát kellene biztosítani. Vajon, miért jobb ugyanolyan költségek mellett kihasználatlanul futtatni a kocsikat?

A vasúti közlekedés valóban reneszánszát éli. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a túlzsúfolt, akadályokkal teli közutakról vissza kell(ene) terelni a teherszállítást is a sínekre. Megfelelő korszerűsítéssel a vasúti személyszállítás sokkal kényelmesebb, gyorsabb és környezetkímélőbb lehet a közútinál. Ellentétes folyamatként nálunk a vasúti vonalak sorozatos megszüntetése szerepel napirenden. Arra már senki sem gondol, hogy annak idején mekkora munkával, mekkora áldozatokkal hozták létre ezeket a vonalakat.

Jó példa erre az őrségi vasút. A Szombathelytől Bajánsenyéig húzódó vonalon valamikor teltházas szerelvények közlekedtek. Igaz, nagy részükön csak körmendi átszállással lehetett eljutni az Őrségbe. Aztán a nagypolitika döntött: nincs szükség az őrségi vasútra, meg lehet oldani a közlekedést közúton is. Úgy tűnt, többé nem zakatolnak a vonatok e gyönyörű tájon. S lőn csoda, kitalálták a magyar-szlovén vasútvonalat, amelyet milliárdokért építettek ki, nagyrészt az Őrségen át. Ismét megáll a vonat Őriszentpéteren vagy éppen Nagyrákoson. Hogy tájba nem illő építmények is születtek, hogy kihasználatlan ez a hatalmas beruházás, az most mellékes. Az azonban legkevésbé az, hogy ismét meg akarnak szüntetni valamit, amit majd sokkal több pénzért évtizedek múlva újjáélesztenek. Tervezik ugyanis a Körmend-Zalalövő szárnyvonal felszámolását is. Ez az a vonal, amelyen a Vas megyei Őrségen is átvezető magyar-szlovén vasútvonalról történő zalalövői átszállással vagy a nélkül el lehetne jutni a Vas megyei Körmend városáig, illetve a megyeszékhelyig, Szombathelyig. Ki érti ezt? Talán a közutas lobbi, amelynek keze biztosan benne van a vasúti forgalom leépítésében. 

                                                                                                                          

           

                       

 

 
Publikálta
null
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások