A globális
gazdasági-pénzügyi válság komoly hatással volt a világ országainak gazdaságára,
különösen érzékenyen érintve azokat, amelyek gazdasága addig is gyenge lábakon
állt. A világválság a több sebtől vérző magyar gazdaságot övön aluli ütésként
érte, az átlagosnál is jobban sújtja.
A legtöbb ország válságkezelő programokat dogozott ki,
elkerülhetetlen lett az állami beavatkozás, a bankszektorba jelentős mértékű
tőkeinjekciót nyomtak. Az előzményekről, a jelenlegi helyzetről, és a jövőről
készült az az alapos, átfogó elemzés, amelyet a Vas Megyei Kereskedelmi és
Iparkamara, valamint a Vas megyei Munkaadók és Gyáriparosok Szövetsége által a
közelmúltban szervezett gazdasági kerekasztal-beszélgetésen dr. Parragh László, a kamara elnöke
ismertetett, és a jelenlévő gazdasági szakemberek vitattak meg.
A válság elmélyülésében nagy szerep jutott a rendszerváltás
utáni totális liberalizmusnak a társadalomszervezésben, a gazdaságban, az
Európai Uniós csatlakozásban, a privatizációban,a kamaraszervezésben egyaránt. Úgy is fogalmazhatunk: nem
fejeztük be a rendszerváltást, legalábbis a strukturális átalakításban.
Szlovákia kitűnő példája, hogyan működhet hatékonyan az úgynevezett
államkapitalista modell, amely a nemzeti érdekeket helyezi előtérbe. A válság
oka lényegében kettős:
-Elmaradt a „rendszerváltás befejezése”, a gazdaság körüli
struktúrák átalakítása
-Az amerikai pénzügyi válság pénzpiaci bizalmi válságot okozott
A
jelenlegi helyzet
A gazdasági-pénzügyi válság eredménye lett:
-Bizalom és likviditáshiány
-A hitelezés lassúlása, leállása, drágulása
-A vállalati és lakossági bizalom csökkenése
-Piaci zavarok, kereslet visszaesés, kapacitás felesleg,
recesszió, különösen az építőiparban és az autóiparban, de az idegenforgalomban
is
-A „nem létező” pénzeltűnése a piacról (ez nagyjából 30 ezer milliárd USA dollárra rúg)
-A kiszolgáltatott országok kockázata drámaian megnőtt
-Elégtelen és gyengén működik a nemzetközi intézményrendszer
Magyarország válaszai a válságra:
-Költségvetési tervek módosítása
-A költségvetés kiadási oldalának szigorítása, kiadások
befagyasztása
-Az újraelosztás szintjének a befagyasztása
-Hitelfelvétel
-Alapkamat-emelés
-Európai Uniós források átcsoportosításának és a hozzájutás
feltételrendszerének egyszerűsítése, ígéret szintjén
-Munkahelyteremtő- és megőrző pályázatok terve
-Társadalmi párbeszéd felerősítése
Az ország 25 milliárd dollár hitelt vett fel, ami óriási
összeg. Mindehhez jelentős alapkamat csökkentés járult. A teljes egészségügyi
ellátó rendszerre kevesebbet költünk, mint a költségvetés 1700-1800 milliárdos
finanszírozására. A válságkezelés valós és látszatintézkedései egyelőre
keverednek. Nem vagyunk közelebb az IMF kritériumokhoz, mint két évvel ezelőtt.
Az egy főre jutó vásárlóerő prioritás nemzetközi összehasonlítása isazt mutatja, hogy Magyarország az elmúlt öt
évben nem közeledett, hanem inkább távolodott az unió gazdaságától. Bár
2007-ben 360 milliárd forint adóbevétel többlet keletkezett, ez a pénz el is
folyt, ugyanakkor a kiadásokat 178 milliárd forinttal túllépték. Az összes
hozzáadott érték felét az első száz vállalat termeli meg. Az országban továbbra
is meghatározó a mikro-foglalkoztatottak aránya. Komoly problémát jelent a
gazdaságélénkítés szempontjából a kutatás-fejlesztés alacsony szintje, amely az
egyik kitörési pont lehetne. Magyarországon hivatalosan 1,2 millió vállalkozás
működik, ebből 400-800 azok száma, amelyek önálló kutatás-fejlesztéssel
foglalkoznak.
Annak érdekében, hogy a politika figyelembe vegye a
közgazdasági racionalitásokat, a kereskedelmi és iparkamara a
társszervezettekkel együtt Reformszövetség létrehozását kezdeményezte.
A kitörési
lehetőségek
A két legfontosabb növekedési korlátot meg kell szüntetni:
-Át kellene csoportosítani az uniós pénzeket
-Mindenképpen érdemi, szerkezeti reformokra lenne szükség.
Jelentősen csökkenteni kell a bürokráciát, a hatósági
ellenőrzéseknek nem pénzbehajtó szerepűnek kellene lennie.
A válsághelyzetből történő kitöréshez elengedhetetlen:
-A nagy elosztó rendszerek reformja
-Közteherviselési reform, a gazdasági szereplők terheinek
csökkentése
-Érdemi párbeszéd és együttműködés a társadalomban és a
politikai pártok között.
A kitörés erőforrásai:
-Érdemi kiadáscsökkentés
-Uniós források
-A feketegazdaság kifehérítése
-A korrupció visszaszorítása
-A szociális juttatások igénybevételének szigorítása
-A gazdaságpolitika hitelességének erősítése
Valós akarat esetén 2009-ben végigvihetők a reformok, és
hatásuk 2010-ben már érezhető lesz. Két év alatt tartós növekedési pálya érhető
el.
Nyugat-Dunántúl
érzékenyebben reagál
A gazdasági-pénzügyi válság az iparilag egyik legfejlettebb,
elsősorban az autóiparra alapozónyugat-dunántúli régiót érzékenyebben érinti, mint az ország más,
gazdaságilag fejletlenebb régióit. A jelentős mértékben külföldi érdekeltségű
cégek komoly létszámleépítésre kényszerültek a megrendelések, a gyártókapacitás
visszaesése miatt. Jobb esetben kényszerszabadságolással, rövidített
munkahéttel válaszoltak a felmerült gondokra, ezzel mintegy megtartva a válság
lecsillapodása utánra a rendelkezésre álló munkaerőt. Különösen megérzi a
válságot Vas megye, ahol az országos átlagnál is nagyobb az autóipari bérmunka,
beszállítás aránya. A munkanélküliek száma Vasban az elmúlt három hónapban
ugrásszerűen és aggasztóan megnőtt, s a regisztrált álláskeresők száma a 10 ezret is meghaladja. Decemberhez képest 18 százalékos a növekedés. Ezt a
tendencia pedig az előrejelzések szerint az első félévben folytatódni fog. Ez a
válság elhúzódását sejteti.
Ahogy a gazdasági
szakemberek látják
Dr. Kondor János:
-Mint kiderült, a világban 30 ezer milliárd dollár tőke
hiányzik a pénzpiacról, ebből 5 ezer milliárd a nyugdíjalapokból tűnt el. Az
USA GDP-jének 40 százalékát a pénzügyi szektor termelte meg, ami lényegesen le
fog csökkenni. Az autóipari termelés 20-60 százalékban esett vissza, de az
építőiparban is hasonló a helyzet. Ez pedig nálunk is igen komoly gondokat
okoz. Az egypólusú világ várhatóan meg fog szűnni. A hazai kiút keresésébe a
politika mellett a gazdaság, a társadalom szereplőit is be kellene vonni. Az
országos gazdasági és szociális tanácsnak még nincsenek meg a regionális
bázisai, de a Munkaadók és Gyáriparosok Szövetsége már dolgozik rajta.
Dr. Németh István:
-A politikai erőknek össze kellene fogni, hiszen szükség lenne
a politikai megegyezésre. Ezt azonban a közelgő választások veszélyeztetik.
Minél jobban segíteni kellene a nagyvállalatokat a hatékonyabb termelés
érdekében. Van-e egyáltalán esély arra, hogy az egyes régiókat nem
diszkriminatív módon támogatják, ahogy ezt eddig Nyugat-Dunántúl vonatkozásában
tették?
Fekete Lajos:
-Vas megye ipari termelésének 52 százalékát a 10 legnagyobb
vállalat adja. Ezek most óriási termeléscsökkenést regisztrálhatnak, amely
magában hordja a GDP jelentős csökkenését is. Ennek ellensúlyozására kellene a
kormányzatnak felkészülnie.
Szücs Gábor:
-Amíg a politika szavazatgyűjtő elven működik, nem lehet beható
változást várni. Meg kellene gátolni a pályázati rendszerben is fellelhető
korrupciót.
Danka Lajos:
-A közbeszerzés egy szabad rablás. A közbeszerzési törvényből
pedig hiányzik a közcélúság. Nyugat-Dunántúlon az oktatásnak, kutatásnak
kellene lennie az egyik kitörési pontnak, de ha itt el lesznek nyomva az
egyetemek, akkor ez lehetetlenné válik. A MÁV reformja totálisan ellentétesen megy
végbe, mint Nyugat-Európában. Nincs megteremtve a finanszírozási rendszer,
amire szükség lenne, mert az állam milliárdokat pumpál a vasútba. Nincsenek
rendezve a tulajdonviszonyok sem.
Kovács Vince:
-A nyugat-dunántúli második helyen állt a régiók sorában. A
nagy multik betelepülése itt kezdődött, de a válság nagy gondokat is okozott,
főként mert elsősorban autóipari beszállító cégek jöttek itt létre.
A vasi kamara székházában kibővített elnökségi ülés
kiegészítő rendezvényeként a foglalkoztatási helyzetről tartott előadást Kovács Péter, a Nyugat-Dunántúli
Regionális Munkaügyi Központ főigazgató-helyettese, aki egyebek nem hivatalos
véleményként kifejtette:
- A monetáris politika az 1990-es évek elejére kipukkadt. A
gazdasági válság nemcsak új gazdaságpolitikai filozófiát eredményez, de a
jövőre nézve egészen biztosan megváltoztatja a gazdaság szerkezetét, máshol
lesznek a súlypontok a világpiacon és a hazai piacon egyaránt. Kérdés, melyek
lesznek ezek a prioritások? Sok cég már komolyan gondolkodik azon, mi lesz a
válság után. A két fő szabályozó makroszinten a kamatszint és az infláció. A
neoliberális gazdaságpolitikának véget kellett vetni. Ha igen nagy ára van az
euró bevezetésének, akkor talán nem kellene sürgetni. A Magyar Nemzeti Bank
nagy hibája, hogy eltörölte a forint alsó és felső határát, így hatalmas
forintárfolyam-ingadozást idézett elő.
Lúzer ország
leszünk-e?
Bel- és külföldön egyaránt lúzer ország a megítélésünk. Öt
éve Ausztriával, ma Szlovákiával hasonlítanak össze bennünket. Vajon öt év
múlva még rosszabb lesz a helyzet? A beteges magyar gazdaság gyógyításához
hosszú távú terápia szükséges, amely minden bizonnyal újabb „véráldozatokkal”
jár. Ugyanakkor a válság esély isa számunkra.
A hatásos, eredményes változtatás esélye. S akkor talán lúzer országból nyertes
országgá válhatunk.