„Azok a 60-as, 70-es évek" című kiállítás sorozata
keretében Éljen Május
1. címmel nyílt új fotókiállítás a szombathelyi Berzsenyi Dániel Könyvtárban,
mely a könyvtár
helytörténeti
gyűjteményében található korabeli fényképekből ad válogatást.
Május 1. eredete a természeti népek ősvallásának idejére
vezethető vissza.
Az ókorban a görögöknél „virágünnepeket" tartottak, a
rómaiaknál a
termékenység istennőjének, Maia-nak ünnepét tartották e
napokban. A
kereszténység, bár tűzzel-vassal irtotta a pogány szokásokat,
az ősi,
évnegyedes ünnepekhez kapcsolódó hagyományokat nem tudta
véglegesen
eltörölni. A szokás lényege, hogy május első napjának
előestéjén, vagy hajnalán egy
legallyazott lombos fát, fenyőágat, vagy „zöldágat"
állítanak fel a házak
elé, vagy kitűzik az ablakba, házra, majd a nap valamelyik
időszakában a
fiatalok táncot, mulatságot rendeznek a májusfa körül. A nap
végén pedig
„kitáncolják" a májusfát.
Magyarországon szintén ismerik ezt a tavaszünnepet. Nálunk
leginkább
nemzetiségi környezetben a májusfaállítás szokása él. A
székelyeknél
hajnalfa, Jakabfa, Jakabág néven, a szláv-német
nyelvterületen májusfa,
májfa néven ismerik. Anyaga legtöbb esetben nyírfa, amelynek
a néphit
szerint gonoszűző jellege van. A legények a felállított
májusfákat feldíszítették a lányoktól kapott színes szalagokkal, kendőkkel,
papírdíszekkel. Felállítás után hajnalig őrizték a
lányos ház előtt, hogy el ne lopják. Reggel a lányok
gyönyörködtek a fában,
és azt nézték, hogy melyik ház előtt áll a legmagasabb. A
májusfaállítás
tehát nemcsak kollektív tavaszünnep, hanem szerelmi
szimbólum is. A legény
ezzel tett vallomást, s ha viszonzásra talált, a fa
„kitáncolásakor" a lány
neki ajándékozta a fára kötött kendőket.
Bár az idők folyamán sem az egyházi, sem a világi hatalmak
nem nézték jó
szemmel az ünnep megtartását, különösen akkor kezdték
üldözni e nap
hagyományos módon való megünneplését, amikor a nemzetközi
munkásmozgalom a
világ munkásainakünnepévé nyilvánította. Párizsban, 1889-ben, a II.
Internacionálé alakuló kongresszusán határozták el, hogy a
munkásság egy
nagy nemzetközi tüntetésen, egyidejűleg minden országban és
városban
követelje a nyolc órás munkanap bevezetését. A tüntetés
napját 1890. május 1-re
tűzték ki, emlékezve az 1886-os chicagói május 1-i véres
eseményekre. Így
lett a legszebb tavaszi ünnep a munkásság világünnepe. E
világméretű
megmozdulás óta ünneplik meg május elsejét a munkások
mindenütt a világon,
így Szombathelyen is.
Az első világháború éveiben Szombathelyen szüneteltek a
felvonulások, csak
1917-től ünnepelték meg újból május elsejét. Az első szabad
május elsejét
1919-ben ünnepelte a szombathelyi proletárság. Már kora
reggel zenekarok
járták a várost, friss szellő lobogtatta a zászlókat,
hajlítgatta a
májusfát. A Batthyány téren hét órakor volt a gyülekező,
ahonnan nyolc
órakor indult el a sokaság a főtérre, ahol diadalív állt
Marx, Engels,
Petőfi képeivel. Elől feldíszített kerékpárokon munkások
haladtak, majd őket
két teherautó követte megrakodva vidám proletárgyerekekkel.
A főtérről a
vasútállomásra mentek, miközben a felvonulókhoz csatlakozott
a környező
falvak parasztsága is. 20-22 ezer ember vett részt a
felvonuláson. A
városligeti sportpályán népgyűlés volt, ahol szónokok
buzdították az
embereket a szocialista haza védelmére. Délután a parkokban
emberek ezrei
szórakoztak: a KIOSZK-nál az ifjúmunkások adtak műsort,
olcsón
cigánypecsenyét, kolbászt, zsemlét lehetett vásárolni, szólt
a zene és
táncoltak a fiatalok.
A Hothy-korszakban május elsején tilos volt az utcán
felvonulni, gyűléseket
tartani. A baloldali érzelmű munkásokat már az ünnep előtt
összeszedték, és
börtönbe csukták azokat, akik vörös szegfűvel a
gomblyukukban jelentek meg az
utcán. 2-3 munkásnál több együtt már nem mehetett, mert az
már tüntetésnek
minősült. A hivatalos sajtó az ünnep előtt azzal ijesztgette
a lakosságot,
hogy a kommunisták véres május elsejét akarnak, és a hatóság
azért nem
engedélyezi a felvonulást, hogy megakadályozzák a
vérengzést. A jobboldali
szociáldemokratáknak néha-néha megengedték, hogy május
elsejét majálissá
változtassák, de ezeken is tilos volt beszélni az ünnep
jelentőségéről.
Ismét szabadon csak 1945-ben ünnepelhetett Szombathely
munkássága. Formai
megnyilvánulásai: májusfa, zöldág, mulatság, tánc, majális
megmaradtak, de
az ünnep lényege forradalmi tartalommal telítődött.
Az Éljen Május 1. című kiállítás 2009. június 30-ig a
könyvtár második emeleti olvasótermében tekinthető meg. (A felvétel nem a kiállítás anyagából való.)