English version
Adózás, helyi adók

Balaton

Befektetés

Bemutatjuk

Beruházás

Biztosítás

Cégek, vállalkozások hírei

Cégvilág

Civil hírek

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Egyházak

Életmód

Energiagazdálkodás

Építési ügyek

Építőipar

Érdekességek

Események

EU információk

Falusi turizmus desztináció menedzsmenttel

Felhívás

Fiatalok

Fidesz

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helyi rendeletek

Helyi szolgáltatások

Helytörténet

Humán

Idegenforgalmi információ

Információ

Ingatlan

Ingatlanforgalmazás

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Intézményfenntartás

Irodalom

Jegyzet

Jótékonyság

Kamarák

Karácsonyi ünnepségek

Katasztrófavédelem

Kézilabda

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Koncert

Konferencia

Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum

Kosárlabda

Költségvetés

Környezetvédelem

Közbeszerzés

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedés

Közlekedési információk

Kulturális programok

Labdarúgás

MDF

MSZP

Műsorok

Műszaki Tudományok

Nemzetiségi ügyek

Oktatás

Olimpia

Pályázatok

Párthírek

Pedagógia

Pénzügyek

Piackutatás

Politika, közélet

Portré

Regionális programok

Rendezvény

Rendőrségi hírek

Sajtó

Sport / fittness / szabadidő

Sportrendezvény

Statisztika

Szabadidő

Szerencsejáték

Szociális ügyek

Szociálpolitika

Társadalom

Távközlés

T-Kisebbségek

Törvény, rendelet, szabályozás

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

TV, rádió

Utazás

Ünnepségek

Vagyongazdálkodás

Vagyonkezelés

Vagyonvédelem

Vállalkozásfejlesztés

Vélemények

Vendéglátás


"Mákosak" az útjaink

Ha valaki folyamatosan akar gyorsan haladni gépkocsijával kis hazánkban, bizony – ahogy mondani szokták - felkötheti a gatyáját. Településeink és országútjaink sokszor teljesen indokolatlanul és ésszerűtlenül tele vannak telepítve sebességkorlátozó táblákkal. 

 

 

Vas megyében is se szeri, se száma a sebességkorlátozó tábláknak, úgymond mákosak az utak tőlük. Aki gyakran és sokfelé autózik, bizony alaposan felmehet a pumpája a sok esetben feleslegesen kitett táblák láttán. Jó példa erre az újonnan átadott váti elkerülő útra történő ráhajtásnál és lehajtásnál, a Vát2 táblánál kirakott 40-es tábla (első képünkön). A kanyar egyáltalán nem éles, a két sávot záróvonal választja el, az út minősége kiváló, csak íróasztalnál indokolható a cammogásra késztetés. Az pedig kész röhej volt, amikor az út építésénél hatalmas betontömbökkel volt elzárva az építési terület a főúttól, az utóbbin mégis az útépítésre hivatkozva 60-ra korlátozták a sebességet. Az is furcsa, hogy még egy kilométernyi van hátra a lehajtóig az autópálya jellegű elkerülő útból, amikor a 110-es megengedett sebességet már 90-ra, majd 70-re csökkentik. Elég lenne a 70-es táblánál a korlátozás. No de ez mind semmi azokhoz a táblakirakásokhoz, kint felejtésekhez képest, amikor napokon, heteken, hónapokon keresztül a rendkívül forgalmas főúton kilométeres kocsisorok araszolhatnak a 30-as, 40-es tábláknál, amikor munka sincs, az úttesttől távolabb dolgoznak, vagy éppen csak valamit kapirgálnak az út mentén (ötödik képünkön). A rossz útviszonyokra hivatkozás is meglehetősen szubjektív. Van, ahol 80-nal, 90-nel is biztonságosan lehet haladni, mert az útfelület minősége lehetőséget ad rá, mégis ki van téve a 60-as tábla, másutt nincs korlátozva a sebesség, ugyanakkor az út hullámos, kis gödrökkel tarkított. Ez főként a nagy kamionforgalmú 86-os főúton érhető tetten. Az sem igen érthető, miért kell a munkaterülettel ellentétes sávon is ugyanúgy korlátozni a sebességet, mint ahol a munka folyik. Sárvár előtt - jóval beljebb a úttól - létesült egy kis mesterséges tavacska, ahol a munkálatokig, sőt még azok után is mindkét sávban jelentős sebességkorlátozás volt érvényben, pedig csak néha-néha lehetett egy-egy ki- vagy behajtó teherszállító autót látni. Ilyenkor pedig egyértelműen nekik kellett elsőbbséget adni a főúton haladóknak. Akkor meg minek kellett a sebességkorlátozás? Az pedig végleg elképesztő, amikor 20-30 méteren belül kell 60-ról 40-re vagy 50-ről 30-ra csökkenteni a sebességet. Ezt csak tetézi, ha néhány tíz méteren belül előbb nagyobb sebességet engedélyeznek, hogy aztán pár méteren belül még a korábbinál is visszafogottabbá kelljen venni a tempót.

A kistelepüléseken szinte divattá vált, hogy 40-as 30-as korlátozó táblát tetetnek ki a helységnévtábla alá, hogy az egész – sokszor több kilométer hosszú – főúton minél tovább tartson az áthaladás. Igen sokszor áthaladtam például Váton (második képünkön), de legfeljebb egyszer vagy kétszer tapasztaltam, hogy valaki a hosszú kocsisor miatt nem tudott átkelni az úton vagy egyáltalán várt volna az étkelésre. A Nagysimonyin átvezető igen hosszú főúton Sitke felől csak 30-cal lehet haladni (harmadik képünkön). Elképzelhető milyen szenvedés ez a mai korszerű gépkocsiknak és vezetőiknek is. Itt sincs szinte semmi átmenő forgalom az úton, van árok az út mentén, az úttesttől távolabb helyezkednek el a házak, és nincsenek forgalmas közintézmények sem. Ugyanakkor Celldömölk felől érkezve Nagysimonyihoz nincs sebességkorlátozás, holott rögtön ott a focipálya, az út azon oldalán vannak a boltok, kocsmák, intézmények. No comment.

Sárváron 30 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben a buszpályaudvartól a korforgalomig mindkét irányban. Itt sem találkoztam még olyan gyalogossal, aki várt volna az átkelésre az út szélén, és azt a gyorsabban haladó kocsiktól ne tudta volna megtenni. Ráadásul itt egy négysávos útról van szó! Mi indokolja a 30-as tempóra kényszerítést? Nagy kérdés. Ugyanígy erősen megkérdőjelezhető a 40-as tábla Csepregen végig a benzinkút és a főtér közötti útszakaszon. Itt legfeljebb az iskolánál lenne indokolt a sebességkorlátozó tábla. Szombathelyen előbb megengedték a nagyrészt beépítetlen, négysávos Körmendi úton a 70-as, a forgalmasabb Volán telepnél a 60-as tempót, aztán eltüntették ezeket a táblákat (hatodik képünkön). Pedig, ha valahol, itt valóban olyan kicsi a balesetveszély, hogy nyugodtan meg lehetne engedni a 70-as sebességet. Mi több, ki lehetne tenni ilyen táblát a Zanati úton a Puskás Tivadar utcától a körforgalomig is. De legalább a 60-asat.

A fentebb taglaltak azt a látszatot keltik, hogy a sebességkorlátozó táblák kirakásának eldöntése íróasztalnál, előzetes tesztelés nélkül történik. Bizonyára megvannak az erre vonatkozó rendeletek, jogszabályok, amelyeken azonban lehet hogy már túllépett az idő, a fejlődés. Korszerűbb gépjárművek, jobb utak, stb. Az viszont nem jogszabályok kérdése, hogy ne tegyenek ki indokolatlanul sebességkorlátozó táblákat, s amelyek már oka fogyottá váltak, azokat időben távolítsák el. Nem véletlen, hogy szinte egyetlen gépjárművezető sem tartja be a sebességkorlátozást, amikor egyértelműen látható, hogy az indokolatlan és felesleges. Igaz, ezzel felvállalják a büntethetőség lehetőségét is, pedig ilyen esetben nem a megengedett sebességet túllépőt, hanem a gyors, folyamatos haladást indokolatlanul gátlót kellene büntetni.


Megoldás lehet, amit az utóbbi időben több helyen is lehet tapasztalni, hogy a már felesleges, de be még nem gyűjtött sebességkorlátozó táblákat egyszerűen elfordítják (negyedik képünkön). Ez, vagy a letakarás is megoldást jelenthet, de követésre méltó a zalai példa. Zala megyében ugyanis a hosszabb főútvonalas kistelepüléseken nem csökkentik az 50-et 40-re vagy 30-ra, hanem éppen ellenkezőleg, még nagyobb sebességet engedélyeznek. Ahol árok fut az út mentén, vagy az úttesttől távolabb épültek a házak 70 a megengedett sebesség. Legfeljebb ott korlátoznak 50-re, de legfeljebb 40-re, ahol nagyobb forgalmú közintézmény, objektum található, vagy kijelölt gyalogátkelőhely van. Ha jól belegondolunk, ez a megoldás nagyon is ésszerű és hasznos. Ha lassan, 30-cal, 40-nel hajt át a falun egy gépjármű, akkor tovább szennyezi a levegőt, tovább okoz zajártalmat. A gyalogosnak is többet kell várnia, amíg átkelhet az úton. A gyorsabb áthaladással hamarabb megszabadulnak az ártalmaktól, no és a járművezetők is időt nyernek.

 

Publikálta
null
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások