Ha valaki folyamatosan akar gyorsan haladni gépkocsijával kis hazánkban, bizony – ahogy mondani szokták - felkötheti a gatyáját. Településeink és országútjaink sokszor teljesen indokolatlanul és ésszerűtlenül tele vannak telepítve sebességkorlátozó táblákkal.
Vas megyében is se szeri, se száma a sebességkorlátozó tábláknak, úgymond mákosak az utak tőlük. Aki gyakran és sokfelé autózik, bizony alaposan felmehet a pumpája a sok esetben feleslegesen kitett táblák láttán. Jó példa erre az újonnan átadott váti elkerülő útra történő ráhajtásnál és lehajtásnál, a Vát2 táblánál kirakott 40-es tábla (első képünkön). A kanyar egyáltalán nem éles, a két sávot záróvonal választja el, az út minősége kiváló, csak íróasztalnál indokolható a cammogásra késztetés. Az pedig kész röhej volt, amikor az út építésénél hatalmas betontömbökkel volt elzárva az építési terület a főúttól, az utóbbin mégis az útépítésre hivatkozva 60-ra korlátozták a sebességet. Az is furcsa, hogy még egy kilométernyi van hátra a lehajtóig az autópálya jellegű elkerülő útból, amikor a 110-es megengedett sebességet már 90-ra, majd 70-re csökkentik. Elég lenne a 70-es táblánál a korlátozás. No de ez mind semmi azokhoz a táblakirakásokhoz, kint felejtésekhez képest, amikor napokon, heteken, hónapokon keresztül a rendkívül forgalmas főúton kilométeres kocsisorok araszolhatnak a 30-as, 40-es tábláknál, amikor munka sincs, az úttesttől távolabb dolgoznak, vagy éppen csak valamit kapirgálnak az út mentén (ötödik képünkön). A rossz útviszonyokra hivatkozás is meglehetősen szubjektív. Van, ahol 80-nal, 90-nel is biztonságosan lehet haladni, mert az útfelület minősége lehetőséget ad rá, mégis ki van téve a 60-as tábla, másutt nincs korlátozva a sebesség, ugyanakkor az út hullámos, kis gödrökkel tarkított. Ez főként a nagy kamionforgalmú 86-os főúton érhető tetten. Az sem igen érthető, miért kell a munkaterülettel ellentétes sávon is ugyanúgy korlátozni a sebességet, mint ahol a munka folyik. Sárvár előtt - jóval beljebb a úttól - létesült egy kis mesterséges tavacska, ahol a munkálatokig, sőt még azok után is mindkét sávban jelentős sebességkorlátozás volt érvényben, pedig csak néha-néha lehetett egy-egy ki- vagy behajtó teherszállító autót látni. Ilyenkor pedig egyértelműen nekik kellett elsőbbséget adni a főúton haladóknak. Akkor meg minek kellett a sebességkorlátozás? Az pedig végleg elképesztő, amikor 20-30 méteren belül kell 60-ról 40-re vagy 50-ről 30-ra csökkenteni a sebességet. Ezt csak tetézi, ha néhány tíz méteren belül előbb nagyobb sebességet engedélyeznek, hogy aztán pár méteren belül még a korábbinál is visszafogottabbá kelljen venni a tempót.
A kistelepüléseken szinte divattá vált, hogy 40-as 30-as korlátozó táblát tetetnek ki a helységnévtábla alá, hogy az egész – sokszor több kilométer hosszú – főúton minél tovább tartson az áthaladás. Igen sokszor áthaladtam például Váton (második képünkön), de legfeljebb egyszer vagy kétszer tapasztaltam, hogy valaki a hosszú kocsisor miatt nem tudott átkelni az úton vagy egyáltalán várt volna az étkelésre. A Nagysimonyin átvezető igen hosszú főúton Sitke felől csak 30-cal lehet haladni (harmadik képünkön). Elképzelhető milyen szenvedés ez a mai korszerű gépkocsiknak és vezetőiknek is. Itt sincs szinte semmi átmenő forgalom az úton, van árok az út mentén, az úttesttől távolabb helyezkednek el a házak, és nincsenek forgalmas közintézmények sem. Ugyanakkor Celldömölk felől érkezve Nagysimonyihoz nincs sebességkorlátozás, holott rögtön ott a focipálya, az út azon oldalán vannak a boltok, kocsmák, intézmények. No comment.
Sárváron 30 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben a buszpályaudvartól a korforgalomig mindkét irányban. Itt sem találkoztam még olyan gyalogossal, aki várt volna az átkelésre az út szélén, és azt a gyorsabban haladó kocsiktól ne tudta volna megtenni. Ráadásul itt egy négysávos útról van szó! Mi indokolja a 30-as tempóra kényszerítést? Nagy kérdés. Ugyanígy erősen megkérdőjelezhető a 40-as tábla Csepregen végig a benzinkút és a főtér közötti útszakaszon. Itt legfeljebb az iskolánál lenne indokolt a sebességkorlátozó tábla. Szombathelyen előbb megengedték a nagyrészt beépítetlen, négysávos Körmendi úton a 70-as, a forgalmasabb Volán telepnél a 60-as tempót, aztán eltüntették ezeket a táblákat (hatodik képünkön). Pedig, ha valahol, itt valóban olyan kicsi a balesetveszély, hogy nyugodtan meg lehetne engedni a 70-as sebességet. Mi több, ki lehetne tenni ilyen táblát a Zanati úton a Puskás Tivadar utcától a körforgalomig is. De legalább a 60-asat.
A fentebb taglaltak azt a látszatot keltik, hogy a sebességkorlátozó táblák kirakásának eldöntése íróasztalnál, előzetes tesztelés nélkül történik. Bizonyára megvannak az erre vonatkozó rendeletek, jogszabályok, amelyeken azonban lehet hogy már túllépett az idő, a fejlődés. Korszerűbb gépjárművek, jobb utak, stb. Az viszont nem jogszabályok kérdése, hogy ne tegyenek ki indokolatlanul sebességkorlátozó táblákat, s amelyek már oka fogyottá váltak, azokat időben távolítsák el. Nem véletlen, hogy szinte egyetlen gépjárművezető sem tartja be a sebességkorlátozást, amikor egyértelműen látható, hogy az indokolatlan és felesleges. Igaz, ezzel felvállalják a büntethetőség lehetőségét is, pedig ilyen esetben nem a megengedett sebességet túllépőt, hanem a gyors, folyamatos haladást indokolatlanul gátlót kellene büntetni.
Megoldás lehet, amit az utóbbi időben több helyen is lehet tapasztalni, hogy a már felesleges, de be még nem gyűjtött sebességkorlátozó táblákat egyszerűen elfordítják (negyedik képünkön). Ez, vagy a letakarás is megoldást jelenthet, de követésre méltó a zalai példa. Zala megyében ugyanis a hosszabb főútvonalas kistelepüléseken nem csökkentik az 50-et 40-re vagy 30-ra, hanem éppen ellenkezőleg, még nagyobb sebességet engedélyeznek. Ahol árok fut az út mentén, vagy az úttesttől távolabb épültek a házak 70 a megengedett sebesség. Legfeljebb ott korlátoznak 50-re, de legfeljebb 40-re, ahol nagyobb forgalmú közintézmény, objektum található, vagy kijelölt gyalogátkelőhely van. Ha jól belegondolunk, ez a megoldás nagyon is ésszerű és hasznos. Ha lassan, 30-cal, 40-nel hajt át a falun egy gépjármű, akkor tovább szennyezi a levegőt, tovább okoz zajártalmat. A gyalogosnak is többet kell várnia, amíg átkelhet az úton. A gyorsabb áthaladással hamarabb megszabadulnak az ártalmaktól, no és a járművezetők is időt nyernek.
Publikálta null |
|
|
|
|
Helyilap
Kistérségek
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Tudósító
Választókerület(ek)
Vállalkozások
|
|