Ma Magyarországon az óvodai intézmények
nevelőmunkájukat az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja alapján elkészített
helyi nevelési program szerint végzik, melyet az elmúlt időszakban szükség
szerint átdolgoztak, módosítottak. Megerősítést kaptak az óvodai nevelés hagyományosan
meglévő értékei, amelyek a gyermekközpontúság, a nevelés-központúság, az életkori
sajátosságokon alapuló differenciált fejlesztés. A tevékenységen alapuló
nevelés, a gyermekek testi-lelki szükségleteinek figyelembevételével, az
érzelmi nevelés megerősítésével, a játék kiemelt szerepének felértékelődését
jelentette. Ezeket az értékeket felismerve a Tchibo szeptember indította el
első alakalommal az,,Együtt az óvodákért!” programot. A program december
31-ig folytatódik.
A kezdeményezés során 6
óvoda részesül 600 000 forintos támogatásban, melyet eszközök vásárlására
és a helyi óvodai programjuk támogatására fordíthatnak. Ahogy Magyarországon
is, úgy a környező országokban is óriási jelentőséggel bírnak a
képesség-illetve a készségfejlesztő eszközök. Az óvodák kötelező alapfeladataik
mellett vállalják fel a zenei fejlesztést, a hagyományőrzést, a hagyományápolást,
a manuális kézműves tevékenységet, környezetvédelmi programot. Ezek a
tevékenyégének viszont eszközhöz kötöttek . A feltételek megteremtésére viszont
nem mindig van anyagi lehetőség. A vállalatok támogatásának emiatt
felbecsülhetetlen értéke van.
Az európai Unión belül az
országok megállapították, hogy az oktatás rövid és hosszú távú célkitűzései az
egyének és a társadalmak szükségleteiből fakadnak. Az oktatáspolitikának az a
feladata, hogy kielégítse az egyén egész életen át tartó tanulással kapcsolatos
szükségleteit a korai gyermekkortól kezdve egészen a felnőttkorig. Ennek
megvalósítása, kielégíti az egyén törekvéseit, és hozzájárul a kapcsolódó
nemzeti irányelvek koherens összetevőihez olyan területeken, mint a gazdaság,
foglalkoztatás, tudomány és technológia, környezet, kultúra, család, ifjúság és
bevándorlás.
Az Európai Uniós
országokban a tanulás tartalmát és követelményeit alapvetően a nemzeti alaptantervek,
magtantervek tartalmazzák, amelyekből a helyi tantervek készülnek.
Magyarországon az óvodai
intézmények létesítése, működtetése, felszerelése, a gyermekétkeztetés és a
foglalkozások megtervezése és megvalósítása mutat rendkívül sok és színes elemet.
Az iskoláskor előtti nevelés a másodlagos szocializációs folyamatot segítve az
„óvodai életet” átszövi a szocializációt megalapozó és azt
előkészítő programokkal.
A természet tiszteletére,
megóvására nevelő játékok és mesék világát kiegészítik az energia-és ivóvíz
takarékossági szokások formálása, az együttműködést és szolidaritást, a
toleranciát és a társas-közösségi szokásokat formáló és erősítő foglalkozások.
Magyarországon jellemzővé vált az óvodai intézményekben is a hátrányos
helyzetűek segítése, illetve a valamilyen szempontból sajátos nevelési igényűek
együttnevelését szolgáló „integráló” nevelés.
A társadalmi
szerepvállalás iránti igény és nyitottság egyre nő hazánkban, mind a cégek,
mind a magánemberek körében. A Tchibo Budapest Kft. először szervez olyan
promóciót, melyben a vásárlók saját közvetlen igényeiken túl tekintve aktívan
tehetnek jót azáltal, hogy a jövő generációja számára plusz anyagi forrást
biztosítanak – amellett, hogy kedvenc kávéjukat fogyasztják. Az óvodák
támogatásával a Tchibo szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy a rászoruló óvodák
pedagógiai munkájukat színvonalasabban és jobb körülmények között végezhessék. Hírforrás és logo: Balogh Zsuzsa consultant- Hill and Knowlton Hungary Ltd.
|