ROLLE, Svájc (2011. március 1.) – Az Infiniti ma mutatja
be a Genfi Autószalonon az ETHEREA nevű tanulmányautóját, amely újraértelmezi a
kompakt luxusautó fogalmát a fiatalabb vásárlók számára, ugyanakkor
bepillantást nyújt az Infiniti európai modellkínálatának jövőjébe, ahol a
konvenciókkal szakító, különleges stílusáról ismert márka először jelenik meg a
kompakt kategóriában.
„Az ETHEREA a
luxus új típusát képviseli” – mondta Toru Saito, az Infiniti alelnöke és
globális divíziójának vezetője.
„Olyan fiatalabb
vevőknek fejlesztettük ki, akik nem pusztán egy hagyományos luxusautó kisebb
változatára vágynak. Ez az autó azoknak való, akik azt szeretnék, hogy autójuk
a saját személyiségüket tükrözze, ne pedig azt, kik a szüleik.”
A 4,4 méter
hosszú ETHEREA nagyszerűen megtestesíti az Infiniti különleges értékeit (köztük
a kompromisszumoktól mentes hibrid technológiát és a maximális vezetési
élményt), és újszerű, merész irányból közelíti meg a kompakt prémium kategória
kereteit. Szoborszerű formája olyan érzést kelt, mintha egy tömbből faragták
volna, dinamikus körvonalai pedig egyetlen jelenlegi modellhez sem
hasonlíthatók a kategóriában.
„Az ETHEREA
teljesen más, mint a jelenlegi kompakt luxusautók” – mondta Shiro Nakamura, az
Infiniti formatervezési alelnöke. „Éppen ezért tökéletes választás azoknak a
vezetőknek, akik nem szeretnének beleolvadni a tömegbe.
„A jövőbeli
Infiniti alapmodellek formáját idéző ETHEREA nagyon fontos mérföldkő az
Infiniti önmagáról alkotott képének fejlődésében.”
Francois Bancon a
vállalat, kutatási és termékfejlesztési vezetője elmondta: „Úgy gondoljuk,
hogy a kompakt autók piaca és vevői – különösen Európában – készen állnak egy
ilyen autó befogadására. Az ETHEREA nagyszerűen illeszkedik az Infiniti
világába, hiszen azt sugározza, hogy tulajdonosa egy olyan innovatív,
magabiztos személyiség, aki nem fél letérni a kitaposott ösvényről..”
Kiemelkedő teljesítmény
Az ETHEREA
kategóriájában egyedülálló vonzereje abban rejlik, hogy több autó stílusát
ötvözi. Megtalálható benne a kupék eleganciája, a szedánok helykínálata, a
ferdehátú modellek praktikussága, sőt, egy kicsit még a crossover modellek
magas felépítése is. A vezetése pedig - az Infiniti hagyományaihoz hűen - a
sportautókat idézi.
Az Infiniti többi
modelljéhez hasonlóan a vezetési élmény az ETHEREA tervezése során is kiemelt
szerepet kapott. A tanulmányautóban egy erőteljes, mégis kiemelkedően hatékony,
saját fejlesztésű hibrid hajtáslánc található, amely a márka első hibrid
modelljében, az Infiniti M35h-ban is alkalmazott innovatív, egy villanymotort
és két tengelykapcsolót tartalmazó rendszerre épül.
A 2,5 literes,
245 lóerős, kompresszoros feltöltésű, négyhengeres benzinmotor a teljes
fordulatszám-tartományban rugalmasan reagál a gázadásra és intenzív gyorsulást
garantál. A villanymotor pedig szükség esetén további hajtóerőt biztosít,
illetve kis sebességnél csendes haladást tesz lehetővé, zéró
károsanyag-kibocsátás mellett. Az autót egy folyamatosan változó áttételű (CVT)
típusú sebességváltóval szerelték fel, amely (az Infiniti történetében először)
az első kerekeket hajtja.
Az M35h modellhez
hasonlóan a hibrid hajtásláncot úgy hangolták, hogy a hibridek többségénél
gyakrabban, hosszabb ideig és nagyobb sebességgel legyen képes kizárólag
elektromos energiával haladni, így az ETHEREA vezetője nemcsak a zsúfolt városi
utcákon, hanem az országutakon is élvezheti a hibrid hajtás előnyeit. Ez pedig
maximális hatékonyságot biztosít, még jobban csökkenti a CO2-kibocsátást,
miközben csöppet sem csorbítja a vezetés élvezetét.
A független
felfüggesztések, a regeneratív fékrendszer és a fejlett „drive-by-wire” típusú
elektrohidraulikus kormányzás tovább erősítik a teljesítmény és a tisztaság
harmóniáját.
Elegáns profil
A Shiro Nakamura
vezetésével japánban megtervezett ETHEREA formája sokkal inkább emlékeztet egy
kupéra, mint egy ferdehátú modellre, és megtalálható rajta az Infiniti számos
olyan külső jegye, amelyek először az Essence tanulmányautón jelentek meg.
Ugyanakkor az ETHEREA elegáns profilja egyáltalán nem ment a praktikus
kialakítás rovására. Karcsú megjelenése ellenére az ETHEREA nagy méretű
csomagtér-ajtóval rendelkezik.
A saját
fejlesztésű technológia tökéletesítésével kialakított hosszú tengelytáv és
minimális túlnyúlások garantálják az Infiniti modellekre jellemző kiállást és
sportos megjelenést. Motorháztetejét ugyan nem lehetett olyan hosszúra
tervezni, mint a hátsókerék-meghajtású Infinitik esetén, kifinomult arányai és
általános megjelenése mégis nagyon harmonikus érzést kelt, melyet a különleges,
sarló alakú C-oszlop a márkára jellemző dinamizmussal és egyediséggel ruház
fel.
A tágas,
négyszemélyes utastérben az Infiniti-tulajdonosok által elvárt összes luxus
berendezés megtalálható, ráadásul az átlagos kompakt luxusautóknál magasabb csípőpontjának köszönhetően
rendkívül könnyű be- és kiszállást tesz lehetővé. Négy szélesre nyíló ajtaja (amelyek közül a hátsó kettő
hátsó csuklóponttal rendelkezik) valamint B-oszlop nélküli kialakítása
különleges térérzetet biztosít.
A tervezők az
Infiniti jól ismert formanyelvének továbbfejlesztésével igyekeztek megfelelni a
tanulmányautóval kapcsolatos célkitűzéseknek. Fényszórói például minden
eddiginél egyértelműbben meghatározzák az Infiniti „arcát”. Rafináltan ívelt
lámpáiban sarló alakú LED-ekből kialakított nappali menetfények találhatók. A
tervek szerint az új lámpatestek bekerülnek az Infiniti jellegzetes
stílusjegyei közé.
„A karosszéria és az utastér egyéb elemei
is jelentős hatással lesznek a későbbi sorozatgyártású modellek megjelenésére”
– mondta Shiro Nakamura.
AZ ETHEREA RÉSZLETES BEMUTATÁSA
Giichi Endo
projekt vezető és külső formatervező szerint az ETHEREA röviden úgy
jellemezhető, mint „egy négyajtós kupé egy ötajtós modellnek megfelelő
praktikus kialakítással – egy ferdehátú, amely nem úgy néz ki, mint egy
hagyományos ferdehátú.” A tervezők kiemelt figyelmet szenteltek az új
elsőkerék-meghajtású elrendezésnek, amely merőben eltér az Infinitinél eddig
használt, hátsókerék-meghajtású FM padlólemeztől. A fejlesztés során lényeges
cél volt, hogy az új padlólemez az Infinitinél megszokott „csábító csillogás”
mellett tágas belső kialakítást tegyen lehetővé, ami különösen fontos a 4,4
méteres méretosztályban.
A szélesre nyíló
ajtók (amelyek közül a hátsó kettő hátsó csuklóponttal rendelkezik), valamint a
B-oszlop nélküli karosszéria jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy az utastér a
lehető legszellősebb és legotthonosabb érzetet keltse. A beszállást az autó
magassága is megkönnyíti. Bár az ETHEREA nem crossover, vezető oldali
csípőpontja magasabb, mint az átlagos kompakt autóké, így az Infinitikre
(különösen például az FX modellre) jellemző könnyű beszállást és magas vezetői
helyzetet biztosít. A tervezők ezt a kissé megemelt karosszériát „lift-up”
típusnak nevezték el.
Az ETHEREA
orr-része határozott masszivitást sugároz. A magasan futó motorháztetőt mélyre
nyúló hűtőrács egészíti ki, amely első pillantásra felidézi az Infiniti család többi
tagjának megjelenését. A hűtőrácson az Infiniti jól ismert kettős ívű formájának megújult
változata köszön vissza: az áttetsző és megvilágított rácsozat egyszerre
funkcionális és művészi.
Shiro Nakamura
szerint az autó profilja azt sugallja, mintha a karosszériát egyetlen tömbből
faragták volna – ez pedig merőben eltér a kompakt luxuskategória többi
szereplőjétől.
Nakamura számára
ugyanakkor a dizájn legfontosabb eleme az A-oszlop alsó része, amely –
elmondása szerint – az egyik legbonyolultabb és legnagyobb odafigyelést igénylő
terület az autók formatervezői számára. Az ETHEREA karosszériájára pillantva ez
a terület egyetlen más autóval sem hasonlítható össze – kivéve persze az
Essence tanulmányautót, amely ebben az esetben is ihletet nyújtott a
tervezőknek. A különleges megoldásban kiemelkedő szerepe van az egészben az
A-oszlopig húzódó első sárvédőnek, amely szoborszerűvé varázsolja a különböző
síkok találkozását. A jó kilátásról az oszlopban található kis, négyzet alakú
ablak gondoskodik. Mindez rendkívül modern és innovatív megjelenést biztosít,
amely energiával tölti fel az autó egészét.
Kényelem és térkínálat
Az
elsőkerék-meghajtású padlólemez nemcsak a külső megjelenés területén nyújt új
lehetőségeket az Infiniti tervezői számára, hanem az utastér kialakítását is merész
és újszerű megvilágításba helyezi. Sík padlójának és hívogató térérzetének
köszönhetően az ETHEREA belső tere nagyszerűen ötvözi a kényelmet és a
tágasságot az Infiniti vásárlói által elvárt luxussal és kidolgozási
minőséggel. Francois
Bancon szerint: „Az ember pontosan így képzeli el élete első, prémium
kategóriás luxusautóját.”
A B-oszlop
nélküli kialakítás és az egymással szemben nyíló ajtók nagyszerűen feltárják az
utasteret, és könnyű beszállást, valamint kiemelkedően jó térérzetet
biztosítanak. A váltóalagút nélküli, sík padlónak köszönhetően az ETHEREA
utastere a belső tér teljes hosszában szellős marad, hiszen a négy ülés között
csak egy keskeny és elegáns konzol fut végig, amelyen a kartámaszok és a külső
kezelőszervek találhatók.
Az Infiniti
hagyományaihoz hűen a vezető sportos pozícióban foglalhat helyet. Bár a kezelőszervek elrendezését a vezető
köré összpontosították, az utasok sincsenek kizárva az élményből. Végre egy
tanulmányautó, amelyben mindenki élvezheti a luxust és a sportos kialakítást. Ezt a célt szolgálja például a műszerfal
közepén lévő két kijelző, amelyek éppolyan jól láthatók a vezető, mint az első
utasok számára,. Az alsó, keskenyebb, érintőképernyős kijelző a különböző
funkciók (pl. a klímaberendezés és a szórakoztató rendszer) vezérlésére
szolgál, míg a távolabbi kijelzőn kizárólag a szükséges információk láthatók.
Minőségi kidolgozás
A műszerfalon
lévő műszereket a tervezők a „hamon” japán szóval jellemezték. Maga a kifejezés
a vízen fodrozódó hullámokra utal, amelyek sugárirányban futnak kifelé, amikor
beleejtünk egy kavicsot a tóba. A műszereket ugyanígy, a központi
fordulatszámmérő körül, belülről kifelé haladva rendezték el. Elegáns, ugyanakkor rendkívül ergonomikus
megoldás.
Az
Infiniti hagyományaihoz híven az ETHEREA belső terében is a formák és az
anyagok harmóniája dominál. Az ETHEREA
modellben debütáló különlegességek közé tartozik a Kumihimo (az ülések
csíkozása, amelynek mintáját a kimonók ihlették) és az Inuyarai (az ajtók belső
oldalán végigfutó, feltűnő függőleges csíkok).
Az ETHEREA belső terében mutatkozik be az Infiniti legújabb díszítő
betétje, a pergamen papírra (japánul Washira) emlékeztető anyag. Az új felület
a Kasane-Washi elnevezést kapta, és
a papír új rétegezési módjára utal, amely kihangsúlyozza az anyag textúráját. Az ETHEREA kidolgozása során a mérnökök a japán kultúrából merítettek,
amelynek elemeit az élenjáró technológiák figyelembe vételével értelmezték
újra.
Következtetés
Az Infiniti
jövőbeni alapmodelljét megtestesítő ETHEREA áttöri a jelenlegi piaci szegmensek
határait, és jól reprezentálja, hogy az Infiniti (a vállalatszövetségen belüli
partnerei segítségével) nagyon is komolyan gondolja, hogy versenybe száll az
európai kompakt luxuskategóriában.
Francois Bancon
szerint: „Az ETHEREA nem egy forradalom, hanem egy újraértelmezés eredménye –
egy autó azoknak a vevőknek, akik számára a luxus nem a megszokott
sztereotípiákat jelenti. Az ETHEREA egyébként sem egy sztereotípia. Egyfajta
átmenet, amely nehezen kategorizálható bárhová. Az egyéniség és a személyiség
kifejező eszköze. Új értékeket vonultat fel, miközben magában hordozza a márka
jelenlegi erényeit is."
„Erre az autóra minden eddiginél jobban igaz, hogy nem egy
újabb, megszokott versenyző a kompakt
luxusautók mezőnyében.”
Hírforrás és fotó: Klein Péter-Just Creative
|